Foto: Robert Stump/Unsplash.
Scenekunst arrangerer debattsamtale om kritikk
Hva er forholdet mellom kritikk, markedsføring og publikumsutvikling? Redaktør Julie Rongved Amundsen møter Øystein Hygen Christensen (Nationaltheatret) og Ole-Morten Vestby (Den Norske Opera & Ballett) til debatt.
Spørsmålet om kritikkens rolle har dukket opp i den offentlige debatten de siste årene, etter at mange institusjoner i økende grad bruker publikums (begeistrede) reaksjoner i sin markedsføring. Ofte side om side med høye terningkast og rosende sitater fra profesjonelle anmeldelser, men noen ganger alene, hvis de positive kritikkene uteblir.
Scenekunst inviterer til tverrfaglig debatt i Berner, kjelleren på Litteraturhuset i Oslo, mandag 8. desember klokken 17.00–18.30.
Vi spør blant annet: Hva er kritikkens rolle i scenekunstens økosystem? Hvilket forhold er det, og bør det være, mellom kritikken og feltet? Tar kritikken «feil» hvis den er i utakt med publikums reaksjoner? Har feltet og kritikerne selv ulike oppfatninger om hva kritikk er og skal være? Hva er kritikkens funksjon i et kulturfelt under press?
I panelet: Øystein Hygen Christensen, leder for marked og kommunikasjon ved Nationaltheatret
Ole-Morten Vestby, kommunikasjonssjef ved Den Norske Opera & Ballett
Julie Rongved Amundsen, ansvarlig redaktør for Scenekunst og teaterkritiker i Klassekampen
Ordstyrer: Hilde Halvorsrød, musikkritiker og fagredaktør for musikk for Scenekunst
Arrangementet er gratis og åpent for alle.
Samtalen vil senere bli publisert som en episode i Scenesamtaler, Scenekunsts egen podkastserie.
Arrangementet er støttet av Fritt Ord.
14. juni ble nominasjonene til Heddaprisen diskutert i en liveutgave av podkasten Scenesamtaler under Heddadagene.
Nationaltheatrets markedsføring kritiseres i siste episode av podkasten Scenesamtaler. Her svarer Øystein Hygen Christensen, leder for marked og kommuikasjon, på kritikken.