S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Julie Rongved Amundsen – 5. juni 2023

De nominerte til Heddaprisen 2023


Publisert
5. juni 2023
Sist endret
5. august 2023
Tekst av

Nyheter Teater

Del artikkel
https://scenekunst.no/artikler/de-nominerte-til-heddaprisen-2023
Facebook

Flo Fagerli som Lena i Døden på Oslo S. Foto: Erika Hebbert

Her er listen over de nominerte til Heddaprisene 2023.

Beste kvinnelige skuespiller/hovedrolle Ameli Isungset Agbota for rollen som Julie i Romeo og Julie av William Shakespeare, regi Kjersti Horn – Den Nationale Scene (Les Scenekunst.nos kritikk her.)

Hildegunn Eggen for roller i Juvikfolket av Olav Duun, regi Elisabeth Matheson – Trøndelag Teater (Les Scenekunst.nos kritikk her.)

Sara Khorami for rollen som Kristin i Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset, regi Kjersti Horn – Det Norske Teatret (Les Scenekunst.nos kritikk her)

Beste mannlige skuespiller/hovedrolle Torbjørn Davidsen for sin rolle i My Twisted World av De Utvalgte – De Utvalgte (Les Scenekunst.nos kritikk her. Forestillingen omtales som en del av Politisk Korrekt Teaterfestival på Teater Innlandet.)

Tani Dibasey for rollen som Gutten i Den 25. timen av Per Olov Enquist, regi Petter Næss –Den Nationale Scene (Les Scenekunst.nos kritikk her.)

Emil Johnsen for rollen som Édouard i Ei kvinnes kampar og forvandlingar av Édouard Louis, regi Kjersti Horn– Det Norske Teatret (Les Scenekunst.nos kritikk her.)

Beste skuespiller/medspiller Nosizwe Baqwa for rollen som Jeg i De må føde oss eller pule oss for å elske oss av Camara Lundestad Joof, regi Nina Wester – Den Nationale Scene (Les Scenekunst.nos kritikk her.)

Torbjørn Berglund Eriksen for rollen som James Jr. i Lang dags ferd mot natt av Eugene O´Neill, regi Eirik Stubø – Rogaland Teater

Maria Kristine Hildonen for rollen som Nina i Døden på Oslo S av Ambjørnsen/Hellstenius/Hammersland, regi Simen Formo Hay – Nationaltheatret (Les Scenekunst.nos kritikk her. )

Jae Nyamburah for rollen som Jeg i De må føde oss eller pule oss for å elske oss av Camara Lundestad Joof, regi Nina Wester – Den Nationale Scene

Joachim Rafaelsen for roller i Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset, regi Kjersti Horn – Det Norske Teatret

Svein Harry Schöttker-Hauge for rollen som Ammen i Romeo og Julie av William Shakespeare, regi Kjersti Horn – Den Nationale Scene

Nina Ellen Ødegård for roller i Catch 22 av Joseph Heller, regi Yngve Sundvor – Rogaland Teater

Beste regi Simen Formo Hay for Døden på Oslo S av Ambjørnsen/Hellstenius/Hammersland – Nationaltheatret

Kjersti Horn for Romeo og Julie av William Shakespeare – Den Nationale Scene

Nina Wester for IDIOT! av Nina Wester – Turnéteatret i Trøndelag (Les Scenekunst.nos kritikk her.)

Beste teaterforestilling Døden på Oslo S av Ambjørnsen/Hellstenius/Hammersland, regi Simen Formo Hay – Nationaltheatret

Lykke til, Cathrine Frost av Cathrine Frost Andersen, Mats Eldøen og Marie Ulsberg, regi Mats Eldøen – Det Andre Teatret (Forestillingen diskuteres i denne episoden av Scenesamtaler.)

Romeo og Julie av William Shakespeare, regi Kjersti Horn – Den Nationale Scene

Beste danseforestilling Batty Bwoy av Harald Beharie, – Harald Beharie, co-produksjon Dansens Hus og Regional arena for samtidsdans (RAS) – Sandnes Kulturhus (Les Scenekunst.nos kritikk her.)

BIRGET; ways to deal, ways to heal av Elle Sofe Sara og Joar Nango, koreografi Elle Sofe Sara – Carte Blanche, co-produksjon Den Norske Opera & Ballett, BIT Teatergarasjen, Bergen International Festival og Nordic Next (Les Scenekunst.nos kritikk her)

Light of Passage av Crystal Pite,– Den Norske Opera & Ballett, co-produksjon The Royal Ballett i London (Les Scenekunst.nos kritikk her.)

Beste musikkteaterforestilling Danse med skjebnen av Kvalshaug/Stålhand/Strangers, regi Hanne Tømta – Teatret Vårt

Semper Eadem av Mimmi Tamba, regi Belinda Braza – Det Norske Teatret (Les Scenekunst.nos kritikk her.)

Tryllefløyten av Wolfgang Amadeus Mozart og Emanuel Schikaneder, regi Simon McBurney og Rachael Hewer – Bergen Nasjonale Opera, Musikkselskapet Harmonien og Edvard Grieg Korene (Les Scenekunst.nos kritikk her.)

Beste barneforestilling Eldorado av Frode Gjerløw, regi Frode Gjerløw – Brageteatret

Havfruen av Tyra Tønnessen og Gjermund Larsen, regi Tyra Tønnessen – Trøndelag Teater (Les Scenekunst.nos kritikk her.)

Nordpolens magiske trikketransport av Vilde Johannessen og Sebastian Skytterud Myers, regi Vilde Johannessen og Sebastian Skytterud Myers – Feil Teater i samarbeid Kloden Teater (Les Scenekunst.nos kritikk her)

Beste forestilling for ungdom Døden på Oslo S av Ambjørnsen/Hellstenius/Hammersland, regi Simen Formo Hay – Nationaltheatret

Maid Sárá čiegada/Det Sara skjuler av Katrine Nedrejord, regi Kristin Bjørn – Sámi Našunálateáhter Beaivváš / Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš (Les Scenekunst.nos kritikk her.)

Varm melk med honning av Maiken Schjøll Frisch, regi Kristi-Helene Engeberg og Maiken Schjøll Frisch – Maiken Schjøll Frisch og Kristi-Helene Engeberg i samarbeid med Andrea Therese (Les Scenekunst.nos kritikk her. Forestillingen omtales som en del av festivalanmeldelsen av Oslo Fringe.)

Beste scenografi og kostyme Dagny Drage Kleiva for scenografi og Alva Walderhaug Brosten for kostymedesign til Døden på Oslo S av Ambjørnsen/Hellstenius/Hammersland, regi Simen Formo Hay –Nationaltheatret

Arne Nøst for scenografi og Helena Marie Andersson for kostymedesign til Catch 22av Joseph Heller, regi Yngve Sundvor – Rogaland Teater

Eszter Salamon for kostymedesign til Monument 0.10: The Living Monument av Eszter Salamon – Carte Blanche (Les Scenekunst.nos kritikk her.)

Beste audiovisuell design Frode Fjellheim for musikk og Per Sundin for lysdesign til Allaq – Dållen gïelle, ildens stemme av Cecilia Persson, regi Peter Oskarsson – Åarjelhsaemien Teatere/Sydsamisk teater og Turnéteatret i Trøndelag, i samarbeid med Sámi Našunálateáhter Beaivváš/Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš (Les Scenekunst.nos kritikk her.)

Mads Sjøgård Pettersen for kameraregi, Erik Hedin for lyddesign, Oscar Udbye for lysdesign og Michaela Vyskocil Gettwert for kameraføring til Romeo og Julie av William Shakespeare, regi Kjersti Horn – Den Nationale Scene

Torkel Skjærven for lysdesign til Semper Eadem av Mimmi Tamba, regi Belinda Braza – Det Norske Teatret

Beste scenetekst Kate Pendry for scenetekst til My dinner with Putin, regi Mads Sjøgård Pettersen – Vega Scene, Østfold Internasjonale Teater og Hamar Teater (Les Scenekunst.nos kritikk her.)

Nina Wester for scenetekst til IDIOT!, regi Nina Wester – Turnéteatret i Trøndelag

Mine Nilay Yalcin for scenetekst til Ivars kro, regi Cici Henriksen – Mine Nilay Produksjoner i samarbeid med SPKRBOX, Nordic Black Theatre (Les Scenekunst.nos kritikk her.)


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, DTS, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no