Inger Kristin Haugsevje og Line Rosvoll. Foto: Alex Benjaminsen/Oslo Pride
Vinnerne av skeiv dramatikk-utlysningen
Vinnerne av skeiv dramatikk-utlysningen skildrer den skeive følelsen.
Det er en kjensgjerning at de aller fleste dramatiske tekster om kjærlighet og samliv handler om heterofile. I mars utlyste Dramatikkens hus sammen med Oslo Pride en satsning på ny norsk, skeiv dramatikk. I utlysningen het det at de lette etter nye skeive stemmer og fortellinger med egenart og kraft. Tre tekster skulle plukkes ut og motta et skrivestipend på 30 000 kroner hver og dramaturghjelp og bli presentert på Oslo Pride. Nå er vinnerne klare, og utdrag fra vinnertekstene presenteres tirsdag 21. juni på Pride Box under Oslo Pride.
Vinnerne er Vi er Or av Steffi Lund, Skjør av Mona Huang og Kjære Michelangelo av Herman Bernhoft, etter en idé av Eirik Langås Jørgensen. Om disse tekstene sier kunstnerisk leder på Dramatikkens hus, Line Rosvoll:
«Vi er Or av Steffi Lund har malt seg inn i meg og snakker i bilder, lyd og bevegelse når jeg forsøker å sovne på kvelden. Skjør av Mona Huang undrer og forundrer både meg og seg selv; en søkende, bevrende tekst. Kjære Michelangelo av Herman Bernhoft aktiverer tankesprang om tro og tvil, Gud og kunst, og får meg til å forstå hvorfor det er så viktig at vi fortsetter å lete etter nye skeive tekster som skal få møte sitt publikum.»
Lederen for Oslo Pride Inger Kristin Haugsevje er opptatt av den skeive følelsen i tekstene: «Jeg har lett etter den skeive følelsen i disse tekstene. Jeg lengter etter tekster som gir meg et lite sug i magen fordi jeg kjenner meg igjen i den skeive følelsen. Alle disse tre tekstene gjør det! Det er så viktig at disse tekstene kommer på scenen, slik at vi skeive kan oppleve scenekunst og kjenne oss igjen i både karakterene og historiene som fortelles.»