Beste kvinnelige hovedrolle: Ingunn Beate Øyen hadde ikke hatt noe imot å bli kåret til beste mannlige skuespiller for hovedrollen som mann i Richard II.
Vinnerne av Heddaprisen 2006
Ingunn Beate Øyen og Øystein Røger vant prisene for beste hovedroller i sesongen 2005/2006 og prisen for teaterårets beste regi gikk til Sofia Jupither, for Svevn på Nationaltheatret, da Heddaprisene for 2006 ble delt ut på Nationaltheatret i dag.
Tekst: Julie M. Løddesøl Foto: Bjørn Moe
-Det hadde vært gøy om norsk teater turte å være mer modig og tenkt nytt når det gjelder kjønn og alder i man velger skuespillere. Flere skulle fått sjansen til å prøve seg på så gode roller, sa Ingunn Beate Øyen til scenekunst.no etter at hun mottok Hedda-prisen for beste kvinnelige hovedrolle, for innsatsen som Richard II i Shakespeares stykke av samme navn. Selv har hun hatt stor glede av å jobbe med rollen i Stein Winges regi, og stykket vil bli satt opp igjen på Det Norske Teatret i 2007.
En Ibsen i Ibsenåret
Forøvrig var det som om teaterhistorien selv var til stede da prisutdeleren for hennes kategori ga korte riss av sin oppvekst: Ambassadør Tancred Ibsen fortalte at han hadde fått Stanislavskis “En skuespillers arbeid med seg selv” inn med kalvesteken på søndagsmiddager hos mormor Gyda (Christensen). Gjennom henne og moren, Lillebil Ibsen, visste han hvilket fantastisk arbeid som ligger bak en innstudering av en rolle. Og som han sa, før han leste opp de nominerte (Anna Bache-Wiig og Trine Wiggen, foruten Øyen) og sprettet konvolutten med navnet på vinneren:
-Suksessen i en rolle er en belønning i seg selv.
Regissør Sophia Jupither fra Sverige vant klassen for beste regi, foran Kjersti Haugen og Viktoria Meirik. Hun tilhører den generasjonen regissører som har satt opp Jon Fosse før Ibsen, og Lars Norén før August Strindberg. Hennes første Ibsen, Vildanden, hadde forøvrig premiere på Rogaland Teater igår. Til scenekunst.no sa hun:
-Jeg debuterte med Jon Fosse Besøk. Det lærte meg en måte å angripe teater på, der jeg hele tiden søker etter situasjonene i stykkene.
-Du mener i motsetning til konfliktene, som jo ikke er like tydelige hos Fosse som hos Ibsen?
-Ja, jeg leter etter det som ikke står i teksten, mens med Ibsen setter man opp det som står i teksten, og deretter leter man etter det som ikke står der, sa en stolt regissør, som var stolt og glad over prisen.
-Følelsen nå går nesten ikke an å beskrive, det var en stor overraskelse at jeg fikk den. Samtidig er det en utrolig bekreftelse for meg, så jeg i ettertid kan vite at det jeg gjorde en gang fungerte!
-Hvor skal du sette prisen hjemme?
-Jeg vet ikke ennå, men den skal få en utrolig fremtredende plass. Den er så vakker, og alle priser er ikke det, sa Sophia Jupither. Det er Nina Sundbye som har laget Hedda-statuettene, som denne gangen gikk til ti forskjellige vinnere.
Oslo-teatre vant mest
Nesten alle vinnerne av Heddaprisen 2006 var knyttet til oppsetninger ved Nationaltheatret eller Det Norske Teatret. Scenekunst.no spurte to av jurymedlemmene, Anne Cath. Sommerfeldt og IdaLou Larsen hvorfor det ble slik.
-Vinnerne er de vi syns var best den dagen vi hadde vårt endelige møte. Egentlig er det helt forkastelig å konkurrere i kunst, og man kan alltid diskutere valgene, fordi de er subjektive. Men prisutdelingen gir et fokus på kunstarten, og denne juryen jobber meget grundig, sa IdaLou Larsen. Juryen møtes tre til fire ganger i året, og har utstrakt kontakt i løpet av året. Anne Cath. Sommerfeldt tilføyde:
-Alle de nominerte er gode, og tenk hva vi har hatt å velge i!
Vinnerne
Vinnerlisten for Hedda 2006 ser slik ut:
BESTE MANNLIGE HOVEDROLLE Øystein Røger for tolkningen av Den ukjente i Til Damaskus (Nationaltheatret)
BESTE KVINNELIGE HOVEDROLLE Ingunn Beate Øyen for tolkningen av Richard II i Richard II (Det Norske Teatret)
BESTE MANNLIGE BIROLLE Nils Ole Oftebro for tolkningen av Mariano i Et spansk stykke (Nationaltheatret)
BESTE KVINNELIGE BIROLLE Lise Fjeldstad for tolkningen av Den eldre kvinna i Svevn (Nationaltheatret)
BESTE REGI Sophia Jupither for regien av Jon Fosses Svevn (Nationaltheatret)
ÅRETS TEATERPROSJEKT Bollywood Ibsen – Fruen fra det indiske hav, Oslo Nye Teater
BESTE SCENOGRAFI/KOSTYME/LYSDESIGN Jurate Paulekaite for scenografi til Til Damaskus, (Nationaltheatret)
ÅRETS BARNE/UNGDOMSFORESTILLING Trollprinsen, Det Norske Teatret
ÅRETS DEBUTANT Erlend Sandem for Ned til sol og Strekkode
SÆRLIG FAGLIG INNSATS Sogn og Fjordane Teater for researchbasert teamarbeid og produksjon av Saman skal vi leve.
LES JURYENS BEGRUNNELSER FOR Heddaprisene(PDF) HER!
Aksel Waldermars minnepris til en norsk billedkunstner og til en person som har gjort en særlig innsats for nynorsk som scenespråk ble også utdelt.
Prisene gikk til henholdsvis billedkunstner Marianne Heske og skuespiller Sverre Bentzen ved Det Norske Teatret. Bentzen er fra Tøyen i Oslo, men om ham sa juryen: Ikke bare er han god til å bruke nynorsk, han går heller ikke av veien for en frisk språkkrangel før lunsj.