I fjor ble Peer Gynt en kjempesuksess for Teater Ibsen og Grenland Friteater i Skien, og i Tromsø for Nordnorsk Scenekompani. I år skal de begge sette opp Hamlet. Av IdaLou Larsen
Viltre Hamleter i nord og i sør
Teater Ibsen har premiere 16. juni i Tønsberg, Nordnorsk scenekompani 20. juni i Harstad.
Begge begivenhetene er blitt behørig omtalt i pressen, den ene i Nordlys, den andre i Varden.
”Vi skal lage en rå, sexy, voldelig, poetisk og intens oppsetning, garanterer regissør Lars Vik om Teater Ibsens store sommersatsing”, skriver Henriette Aas Sandvik i Varden, mens Eirik Junge Eliassen, kunstnerisk leder for Nordnorsk Scenekunstkompani, forsikrer scenekunst.no om at deres Hamlet i regi av Alex Scherpf, kommer til å bli ”en rimelig rocka versjon ”.
Uvanlige spillesteder
Det er flere likhetspunkter mellom de to oppsetningene: Ingen av dem skal spilles i et vanlig teaterhus.
– Vi skal spille vår Hamlet i en industrihall fra 1960-årene, forteller teatersjef Inger Buresund. – Endeveggen består av to store porter som kan åpnes helt opp, og selv om publikum hele tiden skal sitte inne, kommer vi også til å spille ut. Mens krigen raser utenfor, skal selve handlingen for det meste utspille seg inne i hallen, eller slottet.
– Vi har ennå ikke funnet fram til vårt spillested, sier Eirik Junge Eliassen. – Dette er en bestilling fra Festspillene i Nord-Norge, og premieren blir derfor i Harstad. Vi leter etter et uvørent lokale, og det skal vi nok snart finne.
Uvanlig musikk
Til begge forestillingene blir det spesialkomponert musikk.
– Det er festspillkunstner Roger Ludvigsen som lager musikken til vår oppsetning, forteller Eirik Junge Eliassen. – Han er best kjent som musikalsk leder for Mari Boine Band, og vi gleder oss.
I Tønsberg er det Jørgen Munkeby, tidligere Jaga Jazzist, og nå saksofonist og musiker i Shining som skal lage musikken. Varden har allerede hørt noen smakebiter, og slår fast at det smaker “litt av kunstrock… (med) snertne kakafonier av vrengte gitarer, skarpe trommestikk, progressive lydbilder og en liflig eim av østeuropeiske musikkskatter.
Shakespeare-sommer
– Kan du fortelle litt om bakgrunnen for Teater Ibsens Hamlet?
– Det startet ved egentlig at vi hadde suksess med Peer Gynt, sier Inger Buresund. – Jeg hadde snakket mye med folk, og blitt klar over at mange her mente Ibsen var kjedelig. Vi ville vise at Ibsen kan være underholdende, og det klarte vi.
– Og nå var turen kommet til Shakespeare?
– Vi vil at Teater Ibsen også skal bety noe for kunstnerne som bor i området. Og Thesbiteatret i Tønsberg har jobbet med Shakespeare i mange år. Vi hadde en del samtaler med Thesbi, og ble enige om at det kunne være morsomt å jobbe videre. Resultatet er at det i sommer både blir en Hamlet og en Othello i Tønsberg, pluss et Shakespeareseminar som vi samarbeider med Shakespeare-selskapet om.
Inger Buresund sier videre at hun er opptatt av kontinuitet.
– Det er derfor den samme gjengen som i sin tid sto bak Peer Gynt som nå gjør Hamlet. Lars Vik har for eksempel regien også denne gangen.
Profesjonelle og amatører
Thomas Bye som gikk ut av Teaterskolen i fjor, og siden har vært på Teater Ibsen der han blant annet spilte hovedrollen i Mio min Mio skal spille Hamlet. Kirsti Posti Høgli som avslutter sin utdanning ved Scenekunstakademiet i Fredrikstad blir Ofelia, mens Jonatan Filip Johansen som blir ferdig på Teaterskolen til våren, skal være Horatio.
Anne Siphie Erichsen fra Grenland Friteater blir dronning Gjertrud, og Joachim Jørgensen spiller Kon. Som Polonius får publikum møte Sigmund Sæverud mens Fredrik Rütter får rollen som Gjenferdet etter Hamlets far.
– Dessuten medvirker Mads Jørgensen og Duc Mai The, og vi kommer til å ha fem proffe dansere, og 12 amatørdansere fra Tønsberg som holder et meget høyt nivå. Noen av de mindre rollene blir besatt i kveld etter audition i Tønsberg. Og så skal vi ha både fektere og kampsportere, forteller Inger Buresund.
Også i Nordnorsk Scenekompanis oppsetning blir det både profesjonelle og amatører på scenen.
Fri tumleplass
Eirik Junge Eliassen grunnla først Brusteatret, deretter Nordnorsk Scenekompani.
– Men er du ikke ansatt på Nordland Teater til daglig?
– Det er jeg, men vi er alle ansatt ved andre teatre. Nordnorsk Scenekompani er et tumlerom der vi kan møtes blott av lyst. Vi er mange gode venner, og de sa ja når jeg spurte om de var villige til å stille opp på Hamlet-prosjektet.
– Får dere noe støtte til produksjonen? Det må jo bli ganske dyrt…
– Dette er et helt privat initiativ, og budsjettet er på halvannen million. Vi får ingen støtte fra noen offentlig instans, vi søkte Kulturrådet, men fikk avslag.
– Hvordan klarer dere da å få endene til å møtes?
– Vi er avhengige av at private investorer er villige til å skyte inn kontanter, og at sponsorer hjelper oss med tjenester – hotell, trykksaker og så videre.
– Og det skal gå bra?
– Det skal gå bra. Men dette er ikke et prosjekt man blir rik på. Vi er helt avhengige av billettinntektene, og det betyr at dersom vi vil ha lønn, må vi også få solgt billetter. Dette er virkelig teater som ekstrem sport!
Hamlet på nordnorsk
– Dere kommer vel til å spille på nordnorsk?
– Så klart. På kav nordnorsk.
– Og hvem har oversatt? Ragnar Olsen?
– Nei, det har jeg faktisk gjort selv. Jeg har leflet i mange år med Shakespeare på nordnorsk, for nordnorsk er et veldig poetisk språk. Nå har vi mange dialekter her i nord, og skuespillerne kommer fra mange ulike steder, så vi blir nødt til å normalisere noe.
20. juni er premieren. 1. juni møtes alle de medvirkende i Tromsø.
– Vi får tyve prøvedager. Det er klin kokos, men det må gå. Vi hadde bare 11 dager til Peer Gynt i fjor, og det er klart at mye av forarbeidet må være gjort i forkant.
Fin rolleliste
Hallvard Holmen fra Det Norske Teatret skal spille Hamlet. Eirik Junge Eliassen skal selv spille Kongen mens Guri Johnson fra Hålogaland Teater blir Dronningen. Ketil Høegh, han også fra Hålogaland Teater, blir Polonius, mens Mikkel Gaup skal spille Gyldenstern.
– Maria Haukaas Storeng som skal spille Ofelia er da bedre kjent som Idol-deltaker enn som seriøs skuespiller?
– Det er riktig. Men i fjor spilte Anneli Drecker Solveig i vår Peer Gynt-oppsetning, og Maria er opprinnelig musikalartist, hun har blant annet hatt hovedrollen i Trollmannen fra Oz på Det Norske Teatret. Hun er utdannet ved Bårdar, og hun er et multitalent med en utstråling og en kraft som lett kan overføres til scenen. Det er overhodet ikke av kommersielle hensyn vil har valgt henne. Det er fordi hun blir den Ofelia vi ville ha.
– Syntes hun selv det var morsomt å bli spurt?
– Hun var kjempeglad for muligheten til å spille seriøst, sier Eirik Junge Eliassen.