S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 13. april 2010

Viktig skildring av hverdager

tg STAN bruker poesien for å skildre krigens grusomheter.


Publisert
13. april 2010
Sist endret
26. mai 2023


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/viktig-skildring-av-hverdager
Facebook

tg STAN bruker poesien for å skildre krigens grusomheter.

Av Charlotte Myrbråten

Som utgangspunkt for forestillingen, dro det belgiske teaterkompaniet tg STAN til det som har vært omtalt som «Den Fruktbare Halvmåne». Det er ikke et fruktbart jordområde som først og fremst assosieres med området bestående av Egypt, Israel, Palestina, Libanon, Tyrkia, Syria, Jordan, Irak, Kuwait og Iran. Forestillingen tar sikte på å fortelle historier om hva som skjer med mennesker som bor i slike områder og også hva slags funksjon kunsten representerer i krigssituasjoner.

The Tangible

Forestillingens tittel The Tangible er en passende måte å gripe deres prosjekt. De prøver å begripe den ufattelige situasjonen på hjemplassen sin. Skildre en situasjon som er vanskelig å forklare med ord.. Dans, bilder fra områdene og monologer utgjør innblikket de gir oss. Det leses opp brev mellom to som er blitt skilt på grunn av uroligheter, og hvordan det er å være borte fra de man elsker i en urolig hverdag. Dette er en helt annen skildring av krig enn den som vises på nyhetene. Skuespillerne spiller aldri på scenen. De forteller publikum om livene sine og det er aldri noe sentimentalt eller dramatisk i spillestilen. Teksten derimot spiller på store følelser, med varierende grad av hell. Det er aldri klare politiske statement som blir sagt fra scenen, konfliktene ligger som bakteppe hos aktørene.

Personlig historie

Det er den personlige historien som skal fortelles, den om kjærligheten som blir overdøvet av tanks og missiler. Teksten står hele tiden i fokus sammen med de tre danserne. Teksten er oversatt til engelsk på ett av tre lerreter bak på scenen. Det er en hverdagslig, men poetisk tekst Etel Adnan, Mourid Barghouti, John Berger, Mahmound Darwish og Samih al-Qasim har satt sammen. Tidvis går det litt for fort til at man får med seg alt som står, samtidig som man skal se på scenen og bildene på lerretene. Dette er forestillingens svakhet.

Forestillingens poetiske tekst og dansernes retningsløse, trampende gange over lang tid kan kanskje bli litt mye i lengden. Blandingen av det abstrakte og realistiske fungerer ikke alltid. Likevel er det å se flere palestinske utøvere vise omverden hva de ser, en sterk opplevelse. Programmet til forestillingen får publikum først på vei ut av scenerommet. Forestillingen funger som en god inngang til å lære mer om «Den Fruktbare Halvmåne».

__________________________________________________________ The Tangible tg STAN (Belgia)

Av og med: Eid Aziz, Tale Dolven, Liz Kinoshita, Federica Porello, Rojina Rahmoon og Frank Vercruyssen Teatergarasjen/Black Box Teater ____________________________________________________________

Anmeldelsen har tidligere stått på trykk i Aftenposten

Forestillingen hadde premiere på Teatergarasjen i Bergen og spilles på Black Box i Oslo fra onsdag 14. til lørdag 17. april.

Ingressfoto: Ruanne Abou-Rahme


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no