-Vi vil ta tilbake den kunstneriske friheten fra bestillerkulturen i kunstlivet, sa dramatiker Kari Saanum da hun og kollega Liv Aakvik åpnet seminaret ”Tekst i vekst. Scenetekst og kunstneriske utviklingsprosesser i scenekunsten” i Oslo lørdag. Av Julie M. Løddesøl
Utprøvingsverksted for dramatikere
De to samme dramatikerne har dannet Generator, et nokså ferskt forum for scenekunstnere som vil jobbe praktisk med utforskning og utvikling av ny scenetekst. Seminaret var en invitasjon til å diskutere hva et slikt forum kan bidra med, hvordan det bør organiseres, men synliggjorde også hva som faktisk allerede skjer på området. Dramatiker Eva Littauer fra Danmark, som i 2000 stiftet og i dag leder Dramatikercentrum, formidlet sine danske erfaringer, og oppfordret til et nordisk samarbeid (se .
De to initiativtakerne vil markere dramatikerens revir, og Liv Aakvik foreslo en dogmeregel for Generator: Spill dramatikerens tekst!
Spilles, ikke leses
Det finnes utallige veier frem til en dramatisk tekst. Noen forfattere kalles skrivebordsdramatikere, og skriver slik at forlag er interessert i å utgi dem, mens andre skriver tekster som ikke skal leses som litteratur, men spilles på en scene. Generator vil lage workshops eller verksted på dramatikernes premisser, der skuespillere fremfører uferdige tekster, mens dramatiker og instruktør hører på. Dette har allerede vært gjort en gang i Generators regi.
Et fritt rom for kunst
— Da hørte vi hva vi hadde skrevet! Vi trengte å få teksten ut i rommet, rett og slett, sa Kari Saanum. Noe av poenget med Generator, slik scenekunst.no forsto det, er å skape et fritt rom for dramatikeren som ønsker å skape kunst, og som ikke har som første mål å selge et sluttprodukt. Workshopene skal altså være et sted på veien mellom dramatikeren og, forhåpentlig, ferdig forestilling. Derfor ble det også diskutert på seminaret hvordan workshops skal gjennomføres. Skal flere enn dramatikeren høre på? Skal eventuell instruktør og skuespillere være med på diskusjon med dramatikeren etter workshopen? Hva med opphavsretten, hvis den ferdige sceneteksten er resultat av utstrakt bruk av workshops, gjerne med samme skuespillere, som har improvisert og deltatt aktivt i samtaler? Er det fruktbart at Generator er et tekstlaboratorium eller bør workshopene tvert om være rettet mot en produksjon/bestilling?
Flere steder brukes nå workshops for å utvikle ny dramatikk.
Hedmark Teater har kjørt prosjektet ”Ny innlandsdramatikk” siden 2003. Formålet er å skape ”egne”, regionale dramatikere, og her plukkes en del tekster ut som leses i workshops, og hvor dramatikerne får tilbakemeldinger fra en jury. Instruktør og skuespiller John Nyutstumo fra Hedmark Teater fortalte at dramatikerne reagerer vidt forskjellig. Noen blir fornærmet over tilbakemeldingene, mens andre takker for stor hjelp og sier at de ikke visste at det var den teksten de hadde skrevet, før de så den lest, på gulvet. Hedmark Teater har hatt en urpremiere, og en til kommer, som resultat av første runde av dette prosjektet.
Konkurrent til DÅT?
I Trondheim finnes Propellteatret, i Oslo Det Åpne Teater og i Tromsø Ferske , som alle jobber for å utvikle dramatikk.
–Kari Saanum, vil ikke Generator bli en konkurrent til særlig Det Åpne Teater?
–Nei. Vi vil ha et dramatikerdrevet sted, en møteplass, som er åpent for å koble flere kunstnergrupper mot hverandre,og hvor det er dramatikeren som er ansvarlig, og hvor tekstarbeidet står i fokus. Det Åpne Teater er en institusjon med dramaturgiat og teatersjef, og det blir noe helt annet.
Aldri smertefritt
På seminaret deltok også dramaturg Bibbi Moslet, Den Norske Opera. Operatoriet er deres utviklingsrom for nye norske operaer. Her starter komponist og dramatiker/librettist å samarabeide fra første tone, så å si. Poet Torgeir Rebolledo Pedersen arbeider for tiden med komponist Nils Vaage om to prosjekter. — De som ikke er Wagner eller Mozart trenger et møtested, som Operatoriet. Verkstedsarbeid er aldri smertefritt og alltid uten bedøvelse. Et dramatikerverksted er et romlig svar på tekstflaten, sa Rebolledo Pedersen.
Dramaturg Halldis Hoaas er involvert i mye av verkstedarbeidet som foregår i landet. — I Norge har vi jo vært vant til å tro at kunstner er noe man er født til. Men nå begynner vi å se at kunstnere ikke tar skade av utdanning, sa hun og la samtidig vekt på at dramatikere må ha mot og kraft til å tørre å skrive det nye, og ikke la seg dupere av sånne som henne selv – alle de erfarne praktikerne i teatret.