S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 14. september 2004

Teatrene samarbeider

Carl Morten Amundsen, teatersjef på Teatret Vårt, har hatt et svært godt samarbeid med teatersjef Catrine Telle på Trøndelag Teater.


Publisert
14. september 2004
Sist endret
26. mai 2023


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/teatrene-samarbeider
Facebook

Fredag har Trøndelag Teater premiere på sin nye oppsetning, Medeas barn. Ikke i Trondheim, men i Molde. Samme dag spilles Teatret Vårts 90 metersbakken for første gang i Trondheim, på Trøndelag Teaters Gamle Scene. Det er det som kalles teatersamarbeid. av IdaLou Larsen

“Flere forestillinger har tidligere vært utvekslet mellom nevnte teatre, resultat av et tett og godt samarbeid mellom teatersjefene Catrine Telle og Carl Morten Amundsen”, skriver Trøndelag Teater i en pressemelding om den kommende premieren.

Geografisk nærhet

– Det er jo en viss geografisk nærhet mellom Teatret Vårt i Molde og Trøndelag Teater i Trondheim. Er det forklaringen på samarbeidet mellom Catrine Telle og deg? – Det er klart at den geografiske nærheten gjør mange ting enklere, sier teatersjef Carl Morten Amundsen. – Når vi turnerer i Surnadal, er det relativt enkelt for oss å dra videre til Trondheim. Så nærheten har sine praktiske sider. – Men den er ikke den avgjørende faktoren? – Nei, det er den ikke. Det er viktigere med et felles kunstnerisk grunnsyn. Catrine og jeg ble teatersjefer omtrent samtidig, og vi har kjent hverandre helt fra Den Nationale Scene. Vi var begge kunstnerisk ansatte på Nationaltheatret under Ellen Horn, Catrine som instruktør, jeg som dramaturg, og vi jobbet ganske tett sammen på Erasmus Montanus og Folkeutrydding. Vi ble svært godt kjent med hverandre, og vi hadde sammenfallende synspunkter på teater. Så da vi begge ble teatersjefer, sa Catrine, “nå gjør vi noe sammen”. Og slik ble det.

Store planer

– Opprinnelig hadde vi store planer, vi forestilte oss ambisiøse utvekslinger ikke bare av kunstnere, men også av teknisk og administrativt personale. Men det er det kunstneriske samarbeidet som har fungert best. – Er det visse vanskeligheter dere har måttet overvinne for å samarbeide? – Våre to institusjoner er ganske forskjellige, og det er viktig at man både tar vare på, og respekterer, de to teaterhusenes egenart. Vi er små og reiser mye. Trøndelag Teater er et stort teater med mange scener å drifte. Vi har lettere for å komme til dem enn de har for å komme til oss, for vi har lang trening i å flytte på oss.

Utvide tilbudet

– Hva er fordelene med samarbeid? – Trøndelag Teater har nesten flere scener enn de klarer å fylle med egenproduksjoner, og i sin tid som teatersjef har Catrine derfor hatt mange gjestespill, blant annet fra oss. Og våre skuespillere har stor glede av å spille for et større publikum enn de møter i vårt eget fylke. Nå i høst har ikke vi noen typisk barne- og ungdomsforestilling, derfor er vi glade for å kunne sende ut Medeas barn. – Hvordan fordeler dere utgiftene mellom dere – Vi vurderer risikoen fra gang til gang, og vi har forskjellige modeller. Vi forsøker å bruke skjønn og sunn fornuft. Hittil har det gått greit, for begge teatrene er jo interessert i å utvide sitt repertoartilbud.

Mer samarbeid

– Teatret Vårt har også samarbeidet med Det Norske Teatret, og der er det iallfall ikke snakk om geografisk nærhet. Først gikk dere sammen om Vakkert av Jon Fosse, og før jul har Teatret Vårt premiere på Isslottet som skal opp på Det Norske Teatret over jul. Hvordan var det samarbeidet? – Her spiller nok den personlige kjemien mellom teatersjefene en viktig rolle. Erfaringen vår er også at det er viktig at det er en form for symmetri i samarbeidet. Med Vakkert var vi en mindre viktig samarbeidspartner. Men med Is-slottet har vi gått fifty/fifty, tre skuespillere fra begge teatrene. Det tror jeg er viktig. – Nå slutter Catrine Telle snart som teatersjef på Trøndelag Teater, og hun blir etterfulgt av Otto Homlung. Tror du samarbeidet vil fortsette? – Otto Homlung er innstilt på å fortsette, og vi har allerede snakket sammen. Så en fortsettelse vil være helt naturlig, sier Carl Morten Amundsen.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no