Strekkode av Erlend Sandem åpnet Norsk Dramatikkfestival. I rollene Frode Bjorøy, Jon Bleiklie Devik og Endre Hellestveit. Foto: Leif Gabrielsen
Teater kan ikke modnes
-Hvis ikke teater er godt her og nå, blir det aldri bedre senere. Teater kan ikke modnes med årene, men er bare godt i forhold til samtiden, sa statsråd Trond Giske da han åpnet Norsk Dramatikkfestival i dag.
Av Julie M. Løddesøl
Nettopp forgjengeligheten skiller scenekunsten fra andre kunstarter, sa kulturministeren i sin åpningstale. Han fortsatte:
-Teater er særlig viktig som speil for oss og for samfunnet. Hva som gjenstår å dramatisere er opp til hver dramatiker å finne ut, og vise oss det vi er blinde for.
Mette Brantzeg er ny leder for Norsk Dramatikkfestival, som er den niende i rekken siden 1985. Hun ser på den norske dramatikken som en konkurranseutsatt næring, men konstaterer at norske teatre med respekt for seg selv i dag i hvert fall har en norsk urpremiere årlig. Nå er ja-ordene “samarbeid, mangfold, aktualitet og fornyelse”, sier hun.
På årets festival vises 11 tekster, alle skrevet til prosjektet 100 og NÅ. Det er et samarbeid mellom Dramatikerforbundet, Dramatikkfestivalen, Det Åpne Teater og NRK Radioteatret, som sammen ville sikre at Ibsenåret 2006 også blir et år med ny norsk scenedramatikk.