-Uttrykket “Skit i Norge, leve Toten” passer godt akkurat nå, sier teatersjef Carl Morten Amundsen, som syns det er trist at etableringen av et Teater Innlandet nå kanskje ikke blir noe av, etter utspillet fra deler av scenekunstmiljøet i Oppland igår.
"Skit i Norge, leve Toten"
Av Julie M. Løddesøl
-Jeg syns det er trist at etablering av et Teater Innlandet nå kanskje kan gå helt galt, og ikke bli noe av. Gårsdagens utspill fra Opplands-miljøet fliser initiativet opp i småbiter. Det ser ut som om notatskriverne fra Oppland ser for seg at kulturministeren har åpnet for en ren pengeoverføring til regionen. Det er ikke tilfelle. Dessuten, de er bedt om å lage en form for regionteaterinstitusjon, det har Trond Giske gitt klar beskjed om, sier teatersjef Carl Morten Amundsen ved Teatret Vårt i Molde. Amundsen er også leder for Norsk Teaterlederforum, som samler alle teatersjefer og teaterdirektører i landet. Han reagerer nå på notatet (PDF) som en del Opplandsmiljøer fremla igår, i saken om et felles Teater Innlandet for Hedmark og Oppland fylker. I Hedmark finnes allerede Hedmark Teater, og kampen står nå om politikerne i fylkene kan enes om en modell for teaterdrift for regionen. En del av Opplandsmiljøet ønsker å basere seg på det frie scenekunstmiljøet som finnes i deres fylke, når teaterdriften skal utvikles.
Mangler helhet
-Notatet som Kjersti Stenseng har fremlagt snakker om desentralisering, men problemet er at det overhode ikke snakker om ansvar. Det som er beskrevet gir ingen helhet. Det er jo ironisk at uttrykket “Skit i Norge, leve Toten” passer godt akkurat nå, sier Amundsen.
Amundsen satt sammen med Kjersti Stenseng i referansegruppen til Teater Innlandet-utreder Gunnar Thon Lossius, og Amundsen kjenner derfor også forarbeidet godt. Etter hans mening er det frie teatermiljøet i Oppland ikke dårlig, selv om det er lite.
Må bli bråk
-Det de gjør med Peer Gynt på Gålå, for eksempel, er jo profesjonelt og imponerende. Det får de masse skryt for, og det er jo til og med knutepunktinstitusjon. Det er likevel ikke et teater. Her foreligger nå en mulighet for å produsere og formidle teater for to fylker med en mer slagkraftig enhet. Deres forslag betyr det motsatte, og virker ugjennomtenkt. Opplegget vil gi utgangspunkt for kiv og strid. Her må det bli bråk. Med dette forslaget vil det alltid være kamp mellom miljøene om å få midler. Hvem skal for eksempel bestemme hvilke grupper som skal turnere?
-Men kan notatet også være uttrykk for at disse Opplandsmiljøene føler at de ikke er godt nok hørt i prosessen?
-Det kan godt være, men det kan også være uttrykk for at de har hatt ambisjoner det ikke er grunnlag for, sier Amundsen. Han syns strukturen han leser ut av notatet lyder som et ekko fra 1980-tallets teaterverksteder. Det er utprøvet, og fungerte ikke, sier han.
-Analysen i det nye forslaget fra Oppland er basert på at alt skal ligge til rette for å bare å fordele pengene. Det innebærer dessverre et stort element av ønsketenkning. Med dette utspillet er det stor fare for at det ikke blir noe av noenting i Innlandet. Det er synd for befolkningen, sier Carl Morten Amundsen.
Les scenekunst.nos intervju fra igår med festivalleder Kjersti Stenseng fra Oppland her!
Les intervju med teatersjef Else Braseth på Hedmark Teater fra 26.1.2009 her!