S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 17. august 2008

Prisutdelingen av Hedda 2008 i Stavanger

Æresprisen: Elsa Nordvang, leder for Rogaland Teaters Barne- og ungdomsteater fra 1973 til 2002, et sted der Pia Tjelta trådte sine barnesko.Foto: Bjørn Moe


Publisert
17. august 2008
Sist endret
26. mai 2023


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/prisutdelingen-av-hedda-2008-i-stavanger
Facebook

-Hedda-prisen skal gi meg et kick bak når jeg sutrer og føler meg rævva som skuespiller, sa prisvinner Kjersti Sandal i kveld da norsk teaters hederspriser ble delt ut på Rogaland Teater.

Av Julie M. Løddesøl

(Stavanger:) Med en ledig, lun tone ledet skuespillerne Espen Hana og Pia Tjelta den 11. Hedda-prisutdelingen, for en fullsatt sal på Rogaland Teaters hovedscene. Begge konfransierene har trådt sine barnesko i huset, det vil si i Rogaland Teaters kjente og over 50 år gamle barne- og ungdomsteater. Helt rørende ble det da de overrasket Elsa Nordvang, barneteatrets leder fra 1973 til 2002, med årets Ærespris. En stående sal applauderte hennes innsats, og en beskjeden Nordvang medga at det kanskje var litt fortjent.

Til scenekunst.no sa Elsa Nordvang etterpå at Barneteatret ikke sjelden spilte inn meget gode inntekter for Rogaland Teater:

Barna reddet teatret

-Vi reddet teatret mange ganger. Men når vi trengte en halvdagsstilling, hadde de ikke råd. Vi fikk føle urettferdigheten mange ganger. Derfor er det bra at de nå forstår hvor viktig dette teatret er, for rekrutteringen av det fremtidige publikum, og for skuespillerne. Se på Amanda-prisene også, alle rundt filmen Mannen som elsket Yngve kommer herfra, sa Elsa Nordvang, som syntes det hadde vært tungt å slutte i 2001. Derfor var det ekstra overraskende å få Æres-Hedda .

-Hedda-prisen skal gi meg et kick bak når jeg sutrer og føler meg rævva som skuespiller, for det gjør man ofte i dette yrket. Hjemme skal den stå der den syns best, så jeg husker at jeg én gang traff spikeren på hodet, sa prisvinner Kjersti Sandal etter at hun ikveld ble kåret til årets beste kvinnelige hovedrolleinnehaver for Anna i Karl og Anna ved Rogaland Teater. Instruktør var russiske Oleg Kulikov. Om Sandals innsats sier teatersjef Hanne Tømta til scenekunst.no:

Sjeldent fortjent

-Kjerstis pris er sjeldent fortjent, fordi hun jobbet så hardt og lenge med den rollen, både med og mot regissøren.

Sandal selv berømmer Kulikov for hjelpen hun fikk. Hun sier:

-Han ville få frem mine smertepunkter og på en russisk, emosjonell måte knekke meg inn i rollen.

-Publikum kjenner deg også som en stilisert, syngende Solveig i Robert Wilsons “Peer Gynt” på Det Norske Teatret og Den Nationale Scene. Det var ganske langt fra den psykologiske dype fortolkningen du gjorde som Anna?

-Ja, som Solveig var det koreografi som skulle reflektere rollen. Jeg er glad i den måte å jobbe på også. Her kjører vi jo ofte på det gode gamle psykologiske spillet, men jeg jobber gjerne mer med uttrykk som Wilsons, sier hun til scenekunst.no.

Prisen for beste regi gikk til Anne-Karen Hytten for Henrik Ibsens Vildanden på Gamle scene på Trøndelag Teater.

Å bli sett

-Jeg syns ofte det er rop etter de unge, og derfor er det flott for meg som 56-åring å få Hedda. Da tenker jeg at jeg ikke har størknet, og er i bevegelse fortsat. Mine foreldre var lærere, så dette er som å få karakteren S!

Anne-Karen Hytten setter også pris på at juryen har verdsatt en Vildanden som ikke er satt opp i badebasseng, som hun sier, men med fokus på skuespillere og tekst. Hun tilføyer:

-Også er jeg frilanser, og det er jo fint at noen peker på meg og sier at Anne-Karen Hytten, hun finnes.

Ikke bortskjemte barn

Hedda-juryen fikk i årets utdeling satt fokus på barn- og ungdomsteater, både gjennom æresprisen, og gjennom prisen til Teatret Vårt for beste barneteaterstykke. Oppsetningen av Vinterdvale av Heleen Verburg er resultat av teatersjef Carl Morten Amundsens samarbeid med regissør Odette Bereska. De ble kjent i Berlin i 1992, og samarbeider blant annet gjennom det europeiske teaternettverket Magic Net. Vinterdvale er oversatt samtidsdramatikk, noe norske barn ikke er bortskjemt med. Som Carl Morten Amundsen sier:

-Norsk foreldre velger i sjokkerende grad å ta barna sine med på forestillinger de selv kjente som barn.

Vertsteatret Rogaland Teater fikk selv hele tre priser, nemlig for Beste kvinnelige hovedrolle, Æresprisen og Årets teaterprosjekt. Teatesjefen sa til scenekunst.no om den sistnevnte at den var uventet.

-Den tar vi fått for motet som ligger i prosjektet. Tore Vagn Lids Transiteatret og vi har utfordret hverandre her. For eksempel på arbeidstidsordninger, og det å bli ferdige i tide. Oppsetningen har mye video og lyd som de måtte ta mange netter til hjelp for å bli ferdige, sier Hanne Tømta, som i ettertid er glad for at de to partene turte å kline til. Når hun snart overtar på Nationaltheatret lover hun å fortsette samarbeidet med uavhengige grupper, som allerede er påbegynt av teatersjef Eirik Stubø.

Flirte

Takketalene var generelt ikke svært fantasifulle på årets Hedda-show, men både Anders Baasmo Christiansen (beste mannlige hovedrolle) og Mari Maurstad (beste kvinnelige birolle) fikk publikum til å flire.

Maurstads karakter i Oslo Nyes musikal SinginŽ in the rain er en fallert filmdiva som klamrer seg til et svært foreldet bilde av egen forgangen storhet, og synger skjærende falsk.

-Det morsomme er at folk ikke spør Heidi (Ruud Ellingsen, red.anm) hvordan det er å kysse Kåre Conradi, men hvordan jeg greier å unngå å bli hes i stemmen, for det går greit altså. Men jeg må takk skjebnen, eller hvem det måtte være, for det første for at jeg ble født – det er det jo ytterst liten sjanse for at man blir – og deretter at jeg ble født til å stå på scenen – jeg jobber mye i Sør-Afrika, og da vet man hvor vanskelig det kan være – og nå får jeg attpåtil pris for det!

Baasmo Christiansen vant sin pris for tolkningen av Hamlet i Yngve Sundvors regi for Riksteatret. Det er ganske tungt å turnere, kunne han fortelle salen:

-Hamlet er jo en relativt lei kødd å ha på innsida av drakta. En kveld bestemte jeg meg for at i pausen bare går jeg, forlater teatret, rett og slett. Jeg begynner å stå i butikk i stedet. Men så var vi i Namsos – og det var like greit å bli med bussen videre.

Les listen over vinnerne av årets Hedda-priser her!

Les juryens begrunnelser Hedda 08(PDF) her!

Les Heddajuryens vedtekter 2008(PDF) for sesongen 2007-2008 her!


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no