– Norges Ibsen-industri i utlandet er blitt en selvgenererende affære hvor de som jobber med dette i Norge er de samme som tjener på at satsingene i utlandet fremstår som vellykkede, sier en kilde til Aftenposten om den årlige Ibsenfestivalen i New Dehli.
Norsk Ibsen-imperialisme?
– Norges Ibsen-industri i utlandet er blitt en selvgenererende affære hvor de som jobber med dette i Norge er de samme som tjener på at satsingene i utlandet fremstår som vellykkede, sier en kilde til Aftenposten om den årlige Ibsenfestivalen i New Dehli.
– I tillegg er det en stor fare for at vi dytter våre egne kulturuttrykk på folk som ellers ikke ville spilt Ibsen, sier kilden.
Siden 2008 har Delhi Ibsen Festival vært arrangert i India på årlig basis, med bidrag fra blant annet Bangladesh og Iran. Til sammenligning har vi i Norge kun Ibsen-festival hvert annet år. UD sponser festivalen i New Delhi med i overkant av 2 millioner kroner hvert år – i fem år. Nå får millionsatsingen kritikk, både fra norsk og indisk hold:
- Kvaliteten er for dårlig
- Kvaliteten sikres ikke fra norsk hold
- Den indiske lederen for festivalen kritiseres for å gi oppdrag til sin egen kone og datter
- Billetter selges ikke åpent, men er i hovedsak basert på invitasjoner.
- I fjor gikk flere forestillinger for nesten tomme saler.
- Norge dytter sin egen kultur på fattige land.
I tillegg var det indiske publikumet jevnt over misfornøyd med forestillingene, mens det indiske teatermiljøet var svært misfornøyd med hele festivalen, ifølge sentrale norske aktører.
– Kvaliteten på fjorårets festival i New Delhi var ikke god. De indiske forestillingene, som skal være kjernen i festivalen, fungerte ikke, sier professor Frode Helland, som også er leder for Senter for Ibsen-studier.
Les mer i Aftenposten
Ingressfoto: Souptic Chakraborty som Halvard Solness og Trina Nileena Banerjee som Hilda Wangel i The Master Builder, basert på Ibsens Byggmester Solness. Regi: Santanu Bose. Stykket ble vist på fjorårets Delhi Ibsen Festival. Foto: Dehli Ibsen festival