S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 6. juni 2008

Kommentarer til Løken-rapporten


Publisert
6. juni 2008
Sist endret
25. mai 2023


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/kommentarer-til-loken-rapporten
Facebook

Behov for avklaring av forslagene, mange spørsmål, men positiv interesse til den videre prosessen. Det er reaksjonen fra sentrale parter i scenekunstfeltet etter at man har lest Løken-utvalgets rapport, om behovet for endringer i kulturfeltet.

Av Julie M. Løddesøl

-Vi er nysgjerrige og positivt innstilt til prosessen som peker mot en fornyelse også for Norsk kulturråd, sier direktør Ole Jakob Bull i Norsk kulturråd til scenekunst.no. Han syns likevel mangt fremdeles er uklart, og vil ikke mene så veldig mye på dette stadium. Kulturminister Giske vil sende rapporten ut på høring snarest, og da vil alle berørte parter levere gjennomtenkte høringsuttalelser.

-Noe av det som er uklart, er om utvalget mener at Kulturrådet skal gi individuelt begrunnete avslag til kunstnerne som har søkt støtte, for fremtiden. I tilfelle må vi gi det til 6000 søkere, og det er jeg redd vi ikke kan love, sier Bull, som sier at hvis Løken-rapporten snarere mener at Kulturrådet skal skape bedre innsyn i søkeprosessen, så er det et godt forslag. Det er administrasjonen allerede i gang med å tilrette legge for. Søking skal foregå elektronisk, med mulighet for å se hvor søknaden er i prosessen etc.

Mange spørsmål

-Hva er din kommentar til forslaget om å dele Kulturrådets oppgaver i en kunstnerisk del og en rent administrativ del?

-Det er gledelig, og hovedretningen, at det skapes et skille mellom kunst/kulturstøtten og administrasjonen er greit og nødvendig. Så må vi diskutere hvordan forslagene skal forstås i praksis. Hvordan skal vi for eksempel forstå et kunstprosjekts status hvis det blir lagt i den delen av statsbudsjettets kulturdel som rapporten foreslår blir det kunstfaglige Kulturrådets post (post 55)? Hva hvis det overflyttes til den delen som de foreslår at vi skal styre rent administrativt for staten (post 74?) Hva blir forholdet mellom den kunstfaglige delen i Kulturrådet og politikerne? Her er forslag av skissemessig karakter og en del dilemmaer. Jeg håper vi får avklaringer på det som allerede er en fruktbar prosess, og at det kan nedfelle seg i statsbudsjettet i oktober, avslutter Bull.

Overraskende

-Jeg syns det er et interessant, spennende arbeid Løken-utvalget har gjort, som er litt overraskende noen steder, sier Tove Bratten, daglig leder i Danse- og teatersentrum. Hun støtter Ole Jakob Bulls syn på at det viktig å få avklart rollene til Kulturrådet som kunstens forvalter og tilskuddsyter på den ene siden og Stortinget og Kulturdepartement på den andre. Hun er glad for at organisasjonene kan få forslagsrett til fagutvalgene i Kulturrådet. Bratten sier også at hun skjønner de scenekunstnerne som er bekymret for at Fond for lyd og bilde skal innlemmes i Kulturrådet, men ser problemstillingen Løkenutvalget har reist ved å foreslå en slik innlemmelse.

-Rapporten foreslår at hele den posten på statsbudsjettet som Kulturrådet skal styre, skal hete virksomhetsstøtte. Det er et begrep vi har argumentert for overfor utvalget, og som vi har fått gjennomslag for. Her vil man kunne søke om driftsstøtte, infrastrukturstøtte, (som støtte til produsenter, som er viktig for scenekunsten) og utstyrsstøtte. Denne reorganiseringen er positiv og gjør blant annet at man nå vil kunne søke støtte til drift, mens kunstnere i flere år bare har kunnet søke støtte til prosjekter, sier hun, og fortsetter:

-Vi er også glade for signalet Løkenutvalget gir når det gjelder dansekunstens situasjon ved å opprettholde tilpasset struktur for dette feltet.

Bratten har også spørsmål til rapporten. Ett av dem er: hvilken motivasjon har vi for å jobbe internasjonalt? Rapporten sier at statens rolle skal styrkes i en enhetlig politikk for å fremme norsk kunst i utlandet. Tove Bratten spør:

Statlig kontroll?

-Internasjonaliseringen av norsk kultur kan absolutt forbedres og bør selvsagt styrkes betydelig. Idag er det flere aktører som arbeider internasjonalt, hvilket betyr at norsk kunst deltar på den internasjonale arenaen innen mange ulike kontekster og konstellasjoner, fordi flere nettverk og tilnærminger er aktivisert. Rapporten ønsker å samordne tilskuddsordningene for internasjonalisering for alle kunstområdene til det de kaller en helhetlig norsk politikk. Her kan det se ut som om utvalget ikke lenger snakker om prinsippet om armlengdes avstand. Det er et tankekors at jo mer ensrettete grep vi gjør politisk, jo større kontroll vil staten få på dette området. Det er grunn til å følge med på dette for kunstens vegne, sier hun. Bratten har også behov for å rette opp en upresishet i rapporten: det vises til både “det nye Scenekunstbruket” og “det nye nasjonale Senter for scenekunst”:

-Begge deler er arbeidstitler som viser til vårt arbeid med å flytte en del av våre aktiviteter over til stiftelsen Scenekunstbruket, et arbeid som pågår, men ikke er avsluttet. Nå skal rapporten jo gjennom en høringsrunde, og vi får gå gjennom forslagene, og så se hvordan vi konkluderer, sier hun.

Glade for danseutvalget

-Vi er veldig glade for den presiseringen som rapporten gjør om at det skal opprettholdes et eget fagutvalg for dans, med egen avsetning, selv om prosjektstøtten til scenekunst samles innenfor én ordning, sier forbundsleder Tone Øvrebø Johannessen i Norske Dansekunstnere (NoDa). Etter hennes mening vil denne presiseringen være avgjørende for utviklingen av de finansielle strukturene rundt produksjon av dansekunst i Norge.

Hun spør også om Løken-utvalget treffer behovene i kunstfeltene når de lager en oversiktlig struktur. Rapporten mangler feltbeskrivelser, etter deres mening.

NoDa mener også at det de kaller tretrinnsmodellen er et besnærende forslag.

-Det er viktig for kontinuiteten at kunstneriske virksomheter kan få støtte i tre trinn, fra prosjektstøtte til virksomhetshetsstøtte til slutt. Vi syns likevel ikke det løser det største problemet, at kunstnere får produsert, men ikke vist forestillingene sine, sier Øvrebø Johannessen. Som Tove Bratten syns hun det er en positiv “trøstepremie” at organisasjonene skal få forslagsrett til fagutvalgene. Når det gjelder oppnevning av representantene til selve Kulturrådet, spør hun om det ikke bør være flere enn Kulturdepartementet som gjør det.

-Det er viktig at også Stortinget kan oppnevne rådsmedlemmer. Tenk om vi får en kulturminister fra Frp til neste år, det vil vel ikke være helt greit om denne ministeren da kan oppnevne alle rådsmedlemmene, spør Tone Øvrebø Johannessen.

“Vellyd fra Løken”

Musikernes fellesorganisasjon (MFO) skriver i pressemelding at de i hovedsak er tilfreds med Løkenutvalgets sluttrapport. Deres forbundsleder, Arnfinn Bjerkestrand, har vært medlem av utvalget.

-Tatt i betraktning den korte tiden utvalget har hatt til rådighet, har det etter MFOs vurdering gjort et grundig stykke arbeid. Forslagene om samordning av en rekke forskjellige tilskuddordninger innenfor musikkfeltet er særlig interessante, sammen med klargjøringen av Norsk kulturråds roller og funksjon.

Etter MFOs oppfatning er det imidlertid svært viktig at utvalget har sett nødvendigheten av å holde Fond for utøvende kunstnere og Statens kunsterstipend utenfor samordningen. For utøvende kunstnere har både Fondets tilskuddsordninger og de statlige stipendene fortsatt stor betydning som frittstående og kunstnerorienterte ordninger, skriver MFO.

Les artikkel fra 6.6.08 da rapporten ble overlevert statsråd Giske her!


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no