To ganger har Leo Bassis utfall mot katolisisme og høyreorientert politikk ført til at forestillinger har blitt kansellert pga. bombetrusler. Han kaller seg “klovn uten land” og kommer til Porsgrunn Internasjonale Teaterfestival som åpner på onsdag.
Klovn uten land
To ganger har Leo Bassis utfall mot katolisisme og høyreorientert politikk ført til at forestillinger har blitt kansellert pga. bombetrusler. Han kaller seg “klovn uten land” og kommer til Porsgrunn Internasjonale Teaterfestival som åpner på onsdag.
Bassi gjestet festivalen sist i 2005 med forestillingen 12. september. Det startet med en mann iført dress og stresskoffert, dekket av asken fra det som hadde foregått i New York dagen før. Og kulminerte med to “tvillingtårn” bygd opp av colabokser som Bassi slo istykker med en slegge.
Dagen etter slo han leir som sydenturist bak en innhegning midt Storgata i Porsgrunn. Der kunne nysgjerrige tilskuere stå og betrakte turistens liv og levnet, som et live realityshow.
Utopia
Nå kommer han med forestillingen Utopia, som inneholder et bredt repertoar bestående av bl.a. politisk korrupsjon, bankenes maktovergrep og europeisk historie fra 1. verdenskrig og til våre dagens finanskrise. Men den er også historien om den Hvite Klovnen, en figur Bassi kjenner godt gjennom sin egen bestefar. Leo Bassi vokste opp i en av Europas omreisende sirkusfamilier og har røtter i både Italia, England og Frankrike.
PIT arrangeres i år for sekstende gang og varer fra onsdag og ut uka. Ved siden av et variert utbud av bred og smal scenekunst arrangeres det workshops, artistmøter og to konferanser. Den ene, To , tangerer debatten i kjølvannet av Kulturrådets siste tildeling av prosjektmidler og skal diskutere rammevilkårene for det frie scenekunstfeltet.
Ingemar Lindh
På den andre, Ingemar Lindh og norsk teater, vil en rekke scenekunstnere fortelle om hva den svenske teatermannen Ingemar Lindh har betydd for dem. De vil så invitere til samtale om hva arven etter Lindh betyr i dag. “Skådespelarens monstruösa uppgift är att vara medvetet , sa Lindh. Han var stifter og leder for det internasjonale teaterlaboratoriet Institutet för Scenkonst som ble grunnlagt i Östersund i Sverige på 70-tallet. Gjennom sin prosessorienterte pedagogiske virksomhet har Lindh og Institutet hatt stor innflytelse på flere generasjoner scenekunstnere.
Les mer om festivalen og programmet Her.