S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 23. mai 2006

Ibsen i alle kanaler

Publikum på vei mot reisens spillested nr to, kanalbåten.


Publisert
23. mai 2006
Sist endret
26. mai 2023


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/ibsen-i-alle-kanaler
Facebook

Teater Ibsens dannelsesreise i Ibsens landskap er en gigantsatsing fra teaterskapernes side, men krever at publikum har appetitt. På en maraton.

Av Julie M. Løddesøl

SKIEN (scenekunst.no): På generalprøven til Henrik Ibsen – en dannelsesereise i Telemark startet fire busser med tilsammen 180 publikummere fra Skien litt over klokken 17 og noe over midnatt fikk forestillingen sin siste applaus. Da hadde vi vært gjennom Ibsen i alle kanaler: radioteater på busstur, Samfunnets støtter som såpeserie på store tvskjermer på kanalbåten “Henrik Ibsen”, Catilina som fysisk teater og fantasimusikal på breddene av Løveid sluser, Den grønnkledte og trollunger fra Peer Gynt i fri dressur i skogen, Et dukkehjem fremført i en kjempelåve av snakkende dansere, Hedda Gabler som akrobatisk slapstickdrama, og som titteskapsteater da Maja, bjørnejegeren, Irene og Rubeck i Når vi døde våkner avsluttet kvelden i et elegant bad i teatret. Dette var noen av genrene som forestillingen gjør bruk av.

Det er ikke mange av Ibsens dramaer som ikke er med på en eller annen måte i denne oppsetningen, og det spilles på 10 forskjellige spillesteder. Vi ble budt alt fra monologer fra Brand og En folkefiende fra skutesiden på kanalbåten mens publikum køet for å gå ombord, til Gjengangere i en av Unions nedlagte papirmaskinhaller, full av grafitti utført av skatere. De mange og varierte regigrepene står tre regissører, Anne Mali Sæther, Un-Magritt Nordseth og Morten Traavik, for. Omtrent 30 musikere, skuespillere (egne og innleide for anledningen) og dansere er i ilden på forskjellige steder i løpet av Ibsen-maratonen, og det må ha vært en utrolig logistikkjobb å få forflyttet alle aktørene til rett sted og rett tid, med ny sminke og kostymeskift.

Innlagt matpause var høyst nødvendig. Ved 21.30-tiden benket publikum seg til lokal mat, økologisk salat, gourmetkylling og blåost fra Bø. Samtalen rundt vårt bord dreide seg blant annet om at det kom til å bli en kort natt før neste arbeidsdag for de fleste. Men en dame sa nok det mange føler – nesten alle de de 18 forestillingene er utsolgt allerede: -Man får da ofre litt!


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no