-Jeg har vært i en tunnell av aktivitet, og vil ikke være administrator i fem år til, men jobbe kunstnerisk selv igjen, sier dekan ved KHiOs scenekunstfakultet, Harry Guttormsen.
Harry Guttormsen på Dramatikkfestivalen
Friåret i 2008 som Harry Guttormsen (53) så for seg da han sluttet som dekan for scenekunstfakultetet på Kunsthøgskolen i Oslo ett år før tiden, varte ikke lenge. Siden mars har han vært ny leder for Norsk Dramatikkfestival.
Av Julie M. Løddesøl
Forfatterne som får satt opp sine tekster på neste års Dramatikkfestivalen er akkurat valgt, og maskineriet for festivalen i Oslo er igang igjen. (Les om de fem deltakerne til neste års Dramatikkfestival her!) De utvalgte dramatikerne var i en klasse for seg.
-Juryen besto av skuespiller Cecilie Mosli, regissør Line Rossvoll og meg selv, og allerede på første møte var vi enige om at disse fem utpekte seg. Det er levd liv de skriver om. Mennesker vi kjenner oss igjen i, som lever i så store dilemmaer at vi blir engasjert. De skriver definitivt for teater, slår han fast, og forteller at ofte leser han tekster som etterligner det forfatterne tror er teatertekster.
Ifjor fikk Dramatikkfestivalen kritikk for at for mange av tekstene var med en skuespiller på scenen, som altså fremførte en monolog. Denne gangen blir det bare dialoger. Guttormsen forteller at en av tekstene har to skuespillere, tre av dem er for fire skuespillere, og en for seks.
Nå er de utvalgte tekstene til lesning hos Det Norske Teatret, vertsteatret for festivalen, og en fire-fem andre teatre. Festivallederen syns ikke denne arbeidsformen er å gi fra seg styringen til teatrene. Om en eller to av tekstene ikke skulle bli tatt av teatrene, så skal festivalen selv produsere en av tekstene. Dette blir ikke noe problem, lover han.
Alle på en dag
Festivalen holdes neste gang 3. til 5. juni 2009. Guttormsen ser for seg at de fem produksjonene spilles hver dag fra tidlig ettermiddag både onsdag 3. juni og torsdag 4. og at det arrangeres et seminar fredag 5. Her tenker han seg deltakelse fra en filosof og en teaterviter som har sett alle forestillingene, blant annet.
-Meningen er at de to beste produksjonene skal gå videre til Samtidsfestivalen på høsten 2009. Vårt ønske er selvfølgelig å få forestillingene inn i et teaters repertoar. Vi når maksimum 400 mennesker med visning to dager i juni, og har ambisjoner utover det, sier festivalleder Guttormsen.
Norsk Dramatikkfestival har eksistert siden 1985. Da var Guttormsen også involvert.
-Tradisjonelt har dette vært regissørenes håndslag til dramatikerne. Dengang fantes nesten ikke ny norsk tekst i teatret. Som regissører bearbeider vi andres verk, og vi ville gjerne bryne oss på noe nytt. Derfor ble festivalen etablert, og den har i hovedsak vært ledet av regissører siden, med en stor grad av idealisme. (Tidligere ledere: Mette Brantzeg, Ragnhild Mærli, Line Rosvoll, Siri Senje, Rita Abrahamsen. Red.anm.) Når jeg sier det er et håndslag til dramatikerne, er det samtidig også et håndslag til oss selv.
Stein i glasshus
-Scenekunstfolket som er opptatt av dramatikk, håper nå på etablering av Dramatikkens Hus gjennom statsbudsjettet i høst. Hvordan blir Dramatikkefestivalens fremtid, om så skjer?
-Dette er vel å kaste stein i glasshus, men det er selvsagt ikke noe poeng at stiftelsen Dramatikkfestivalen skal eksistere for alltid, hvis Dramatikkens Hus tar denne oppgaven opp i seg. Inntil videre er det veldig meningsfullt å drive på med arbeidet, sier han. Dette tar 25 prosent av hans arbeidstid, i perioder mye, andre mindre. Nylig avsluttet han en norsk bygdekrim for radioteatret, og snart skal han til Trøndelag Teater der han setter opp John Steinbecks Om mus og menn på Hovedscenen, i sin egen oversettelse. Premiere blir 17. januar.
Ifjor ble Dramatikkfestivalen arrangert samtidig med, og som del av Samtidsfestivalen. I ettertid har det vært diskutert hvor vellykket det var for dramatikken. Som nevnt arrangeres Dramatikkfestivalen separat i juni til neste år. Koblingen til Samtidsfestivalen er de to beste forestillingene som Dramatikkfestivalen også håper går videre i repertoar på de enkelte teatrene. Hvordan de to beste forestillingene skal velges ut, er ennå uklart.
Norsk Dramatikkfestival, Norske Dramatikeres Forbund og Norsk Scenekunstbruk utlyste igår 150 000 kroner til dramatikk for barn. Les utlysningsteksten her!)