S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 20. oktober 2008

Fremragende kvinne på dirigentpodiet

Kvinnelige dirigenter er sjeldne. Nå gjester Marin Alsop (bildet) Oslo-Filharmonien. Av til sammen 87 gjestende dirigenter i de fire største symfoniorkestrene i Norge i 2007 var tre kvinner. Foto: Grant Leighton


Publisert
20. oktober 2008
Sist endret
26. mai 2023


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/fremragende-kvinne-pa-dirigentpodiet
Facebook

Kulturministeren har etterlyst bedre kjønnsbalanse i norske orkestre. I valg av sjefdirigent, skal selvsagt et norsk orkester ikke tenke kjønn, bare kvalitet, mener spesialrådgiver Trond Okkelmo i Norsk teater- og orkesterforening.

Kommentar av Trond Okkelmo, spesialrådgiver i Norsk teater- og orkesterforening

Neste uke dirigerer amerikanske Marin Alsop Oslo Filharmoniske Orkester. Hun er den lysende kvinnelige stjernen på himmelen av dirigenter. Alsops kunstneriske kvalitet er fremragende, og fordi hun er kvinne har hun prydet forsidene til både Newsweek og Time, fordi det var en sensasjon da hun ble utnevnt til sjefdirigent for Baltimore Symfoniorkester i 2007. Et historisk valg fordi hun er den første kvinnelige sjefdirigent i et amerikansk ”major orchestra”. Forut for utnevnelsen var hun sjefdirigent i Bournemouth Symfoniorkester i England, og nå til dags gjester hun jevnlig noen av verdens fremste symfoniorkestre. Etter min mening beviser det at når det er spørsmål om krav til høy kunstnerisk ferdighet, spiller kjønn ingen rolle.

Giskes etterlysning

De norske symfoniorkestrene er nå forpliktet til å innrapportere kjønnsfordelingen på dirigenter, solister og komponister, årlig, til kulturdepartementet. Da kulturminister Trond Giske for to år siden lanserte sin satsing for bedre kjønnsbalanse i kulturinstitusjonene, fremhevet han som et stort problem at sjefdirigentene i de norske symfoniorkestrene utelukkende var menn, underforstått: Her har orkestrene en jobb å gjøre. Som om ett orkester skulle engasjere en kvinnelig sjefdirigent bare for å oppnå mer kjønnsbalanse fordi de andre bare har mannlige.

Innrapporteringen for 2007 viser at av til sammen 87 gjestende dirigenter i de fire største symfoniorkestrene var tre kvinner – to i Trondheim Symfoniorkester og én i Oslo Filharmoniske Orkester. Alle sjefdirigenter er menn.

Har hatt kvinner

Men statistikk er bare gyldig for de årene som statistikken gjelder for. I 2002 hadde to av de fire største norske symfoniorkestrene kvinnelige sjefdirigenter. I Bergen Filharmoniske Orkester het dirigenten Simone Young. Den australske dirigenten er i dag først og fremst en hyppig gjestedirigent på mange av verdens ledende operascener, men også hun står av og til foran ledende orkestre, sågar har hun dirigert Wien Filharmonikerne.

I Stavanger Symfoniorkester tronet Susanna Mäkkli. Hun er spesielt kjent for sitt allsidige repertoar fra romantikken til nyskrevet musikk. Hun er i dag kunstnerisk leder for Ensemble Intecontemporain i Paris, men har ved siden av en internasjonal karriere innen opera og symfonisk musikk blant annet i som gjestedirigent både i Berlin Filharmonikerne og i Amsterdam Concertgebouw.

Når det var 50/50 kjønnsrepresentasjon blant dirigenter i Norge for noen år siden, hvorfor der det ikke slik nå?

Kvalitet, ikke kjønn

Historisk er orkesterdireksjon til de grader mannsdominert. Slik vil det være i lang tid fremover, men heldigvis er det endringer på gang. Vi snakker likevel ikke om mer enn 7-8 kvinnelige dirigenter internasjonalt av en kaliber som gjør at de engasjeres av de fremste symfoniorkestrene i verden. Dette vil gradvis endre seg, selv om det vil ta tid. Når de norske symfoniorkestrene i dag ikke har kvinnelige sjefdirigenter, så skyldes det kanskje at Marin Alsop er opptatt og at to av de aller fremste allerede har vært sjefdirigenter i Norge. Og når det gjelder valg av sjefdirigent, skal selvsagt et norsk orkester ikke tenke kjønn, bare kvalitet.

Men i neste uke kan man altså oppleve Oslo Filharmoniske Orkester med den kvinnelige dirigenten som virkelig har klart det. Solist i kveldens bratsjkonsert er forresten også kvinne – orkestrets egen solobratsjist Cathrine Bullock.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no