Peter Szilvay overtar som førstedirigent og kunstnerisk leder for Bodø Sinfonietta.
- En forkjemper for norske komponister
Peter Szilvay overtar som førstedirigent og kunstnerisk leder for Bodø Sinfonietta.
Tekst: Nanna Baldersheim Foto: NOSO
– Peter Szilvay har kjempet mye for norske komponister, noe som blant annet har resultert i Kringkastingsorkesterets (KORK) komplette innspillinger av Edvard Fliflet Bræins symfonier og Oslo- Filharmoniens innspilling av Jon Øivind Ness’ “Low Jive”. Plata ble tildelt Spellemannsprisen 2009 for beste samtidsmusikk, sier direktør for Nordnorsk opera og symfoniorkester (NOSO), Rolf Cato Gaade i en pressemelding.
Szilvay selv ser fram til å jobbe i Bodø.
– For meg er det stort å kunne få jobbe jevnlig med et ensemble med høyt kunstnerisk nivå. Dette i en by der kulturen gjennom byggingen av Kulturkvartalet viser vilje til kulturell og kunstnerisk satsing. Jeg ser for meg at en av hovedoppgavene blir å fortsette arbeidet med å bygge publikumsrelasjoner, spille god musikk fra en stor repertoarpalett, i tillegg til den rent kunstneriske og tekniske oppbyggingen av selve ensemblet, sier dirigenten.
Likt av anmelderne
Szilvay har fått gode omtaler i pressen tidligere. For bare fire dager siden ga Aftenposten dirigenten – i samspill med kveldens komponist Ragnar Søderlind, fire kor, 8 solister, en domorganist og KORK – sin del av æren for å ha ”fylt Oslo domkirke til randen av entusiasme” da de urfremførte ”Et nordisk requiem”. Szilvays ledelse ble beskrevet som ”energisk” av avisens utsendte. Fædrelandsvennen var også begeistret da de overvar Kristiansand Symfoniorkester (KSO) og ga omtalen overskriften ”KSO overbeviste under Szilvany,” (30.09.2011) og hadde plass til en kommentar til samspillet mellom orkester og dirigent:
– På toppen av det hele så KSO ut til å trives både med seg selv og kveldens dirigent.
– Trenger norske dirigenter
I et intervju i Ballade.no har Silvay fortalt om sitt forhold til norsk musikk i orkestrene.
– Vi trenger norske dirigenter som kan finne fram til ukjent norsk orkestermusikk. Vi kan ikke forvente at selv de dyktigste utenlandske dirigenter skal tilnærme seg norsk musikk på samme måte som de gjør til sin egen musikk. Men det kreves også annen tilrettelegging. Etter hvert kjenner jeg til mye av den norske orkestermusikken, og jeg kunne gjerne tenkt meg å fremføre mer av den, sa Szilvay.
Dirigenten forklarer at problemet med denne musikken er at den ofte krever et stort revisjonsarbeid på grunn av feil og mangler i stemmene, eller at verket er håndskrevet og vanskelig å lese.
– Jeg mener at noteforlagene har et ansvar her som de ikke tar alvorlig. De håver inn penger på å leie ut et stemmemateriale som er i elendig forfatning, men gjør ingenting for å holde det ved like eller gjøre det mer oversiktlig og tilgjengelig. Resultatet er at dirigenter og musikere kvier seg for å fremføre denne musikken, sa Szilvay til Ballade.no.