S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 3. november 2008

Ellen Horn: -Vi må dele makt

Dominique Wilson, produsent ved Nordic Black Theatre. Foto: Julie M. Løddesøl


Publisert
3. november 2008
Sist endret
26. mai 2023


Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/ellen-horn-vi-ma-dele-makt
Facebook

-Vi må dele makt, sa Riksteatrets sjef Ellen Horn på Twist-festivalens første frokost-møte, i på teaterbåten Innvik i Oslo i dag. Festivalens tema er kulturelt mangfold.

Av Julie M. Løddesøl

-Det er få unge skuespillere som er opptatt av etnisitet. Det er viktigere at deres egne uttrykk tas inn i etablert kultur, sa Dominque Wilson, produsent ved Nordic Black Theatre. Hip hop og gateteater er teateruttrykk han mener kan inkluderes bedre.

-Jeg er enig med deg, men samtidig ser vi at folk med en annen hudfarge blir stengt ute, repliserte rådgiver Ellen Stokland ved Mangfoldsåret 2008.

-Ja, vi var en gruppe som skulle spille gateteater på T-banen i helgen, i regi av Twist 08-festivalen. Vi var på Jernbanetorget T-banestasjon, og var så vidt igang da en sur fyr fra infokiosken der stoppet oss. “Dere forstyrrer og skremmer passasjerene”, sa han, og ville se en skriftlig tillatelse. Det hadde vi ikke, vi var jo del av Twist som også T-banen støtter, så vi trodde dette var greit, forteller skuespiller Lars Bringen. Han fortsetter:

-Jeg forsøkte å få ham til å se at publikum tvert om var glade og nysgjerrige, til og med de på den andre perrongen kom nærmere for å se bedre. Endelig – etter telefoner og en halvtimes utsettelse fikk vi endelig lov til å spille, sier han.

Om dette eksemplet var diskriminering, redsel for det nye eller regelrytteri ble ikke diskutert videre i dag, da rundt 20 interesserte var møtt opp til “Decibel” – et frokostmøte i regi av Twist 08 i morges. Her var teatersjefene Ellen Horn (Riksteatret), Vidar Sandem (Det Norske Teatret) og Cliff Moustache (Nordic Black Theatre), skuespillerstudenter fra Nordic Black Express, og andre aktører i scenekunstfeltet. Det er en verdi i seg selv å møtes og snakke sammen, sa Ellen Horn, som innledet. Hun sa:

Utvikler kunsten

-Vi må dele makt. Riksteatret får rundt 90 millioner kroner i året, og jeg opplever det derfor som en viktig del av vårt nasjonale ansvar å åpne dører videre. Da jeg ble teatersjef her i 2005, satte vi kulturelt mangfold på kartet, og vi har virkelig prøvet og feilet. Men dette Mangfoldsåret, som mange liker å vitse med, ser jeg som en pådriver for å få ting til å skje. Jeg mener det kan oppstå noe nytt som er kunstnerisk befordrende. Det er jo ikke dere som trenger oss, men vi som trenger dere, sa hun og så seg rundt i forsamlingen av sceneaktører av ulik etnisitet.

I England har Arts Council (en større variant av Norsk kulturråd) hatt et femårig tverrfaglig prosjekt med integrering som mål. Dette ble avsluttet ifjor, og vil bli studert nærmere av en del av møtedeltakerne. Blant annet lages en katalog årlig (fremdeles) med skuespillere, produsenter og spillesteder, som gjør at folk kan finne frem til hverandre, til nye kontakter. Dessuten, kunne “Twist-general” Beate Svenningsen fra Riksteatret fortelle, arbeidet man i dette prosjektet med hvordan man skal omtale det flerkulturelle/mangfoldige.

-De endte med å kalle det “the sector”, og inkluderer det dermed i hele scenekunstfeltet. De ville unngå at det flerkulturelle ble en egen sektor.

Det fargeblinde liker Jarl Solberg, administrativ leder ved Nordic Black Theatre, også. Han syns tiden nå jobber for det kulturelle mangfoldet.

-Styrken ligger i at vi har “normale” samarbeid og ikke noe som har bistandselement i seg. Som for eksempel da vi for 14 dager siden hadde et normalt gjestespill på Den Norske Opera & Ballett. Her er de store teaterinstitusjonene viktige, blant annet fordi de gir publikumsvolum.

Hyggelig melding til teatrene: Ellen Stokland fra Mangfoldsåret 2008 var optimistisk med hensyn til teatrene og deres mangfoldsarbeid. Teatrene ønsker å få til noe, sa hun, i sammenligning med andre kunstfelt.

Nytt publikum

Flere rundt frokostbordet var opptatt av publikum og hvor viktig det er at alle har noen på scenen de identifiserer seg med. Vidar Sandem fra Det Norske Teatret sa at det er rørende å se hvordan ungdom identifiserer seg med Adil Thataal i Jungelboka, og sa at denne oppsetningen har brakt et helt nytt publikum inn i teatret. Teatret har dessuten hatt teaterambassadører på Holmlia i utkanten av Oslo, der det er stort flertall uten etnisk norsk bakgrunn. Nå er til og med nynorsk blitt et populært fag i skolen der, sa han.

-Vi reiser rundt i hele landet og fremdeles er det en del steder i Norge der man kan lure på om det er publikummere med annen etnisk bakgrunn. I vår Kardemomme by har vi nå en Politimester Bastian som er køla svart. Det er alltid én blant publikum som kommer ut etter oppsetningen med stjerner i øynene, og muligens tenker: Kanskje også jeg? Derfor er dette utrolig viktig å gjøre, sa hun. Horn fortalte også at samarbeidspartnerne arbeider for at dette ikke skal være den siste Twist-festivalen. Kulturdepartmentet har videreført støtten til mangfoldsprosjekter i forslaget til statsbudsjett for 2009.

23.11.2008: Les kritikker og kommentar til Twistfestivalen her!


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no