Fredag denne uken urfremfører samtidsensemblet NING slagverker og komponist Erik Dæhlins nye verk "sovereign". Komponisten kaller verket en "musikkteatral miniatyr", og forklarer at stykket tar utgangspunkt i kjente eventyr.
– Med tre norske folkeeventyr (“Hvorfor bjørnen er stubbrumpet”, “Reven som gjeter” og “Reven snyter bjørnen for julekosten”) som prisme, kastes det et skjevt blikk på makroøkonomien og den pågående økonomiske krisen. "sovereign" tar utgangspunkt i grådighet og det å stjele, og hvordan dette viser seg som en stadig tilbakekomst av uærlighet, latskap og dumskap. Noen har med den selvrettferdiges rett lurt noen og andre har latt seg lure. Og dette skjer igjen og igjen, selv om bløffen egentlig er avslørt. Men kan en avsløre seg selv? Hva om den som blir lurt og den som lurer er en og samme?
Hvor er du nå?
– I Oslo. På Grønland. Sammen med NING.
Hva var den siste forestillingen eller konserten du så?
– Det første jeg tenkte på var møtet jeg hadde med banken i forrige uke – det var rimelig tett på en performance med hensyn til uforståelig rot og nerver. Men den siste konserten jeg hørte, var med datteren min for en ukes tid siden.
Hva er ditt aller første scenekunstminne?
– Et Camus-stykke på Torshov Teateret hvor tsarens hode rullet over gulvet. Eller var det kanskje å se på St. Pepper coveret like lenge som "Day In The Life" varer?
Hvor på teatret/kulturhuset/spillestedet trives du best?
– Jeg trives mer og mer i hvite rom eller ute på rare steder, litt avsondret. Men bak publikum er også fint.
Hvem har hatt mest innflytelse på deg?
– Ingen nevnt, ingen glemt. Her er det nok mange som vil utgjøre både leirbål, ved, avispapir, kaffekjele, stjernehimmel, samtalepartner og så videre.
Hva er du redd for?
– Alt for mye. Best å holde det litt for deg selv.
Hva ville du gjort om du var kulturminister for et år?
– Antagelig ville jeg satt meg mål som ville være umulige å gjennomføre. Så jeg ville kanskje først starte med å se på hvordan det å formulere seg gjennom ord i søknader vedrørende kunst som kanskje nettopp mangler ord gjør at det ikke lar seg gjøre å lage søknad.
Hvem ville du helst delt turnébuss med?
– Ciara Mastroanni. Så kunne jeg bruke litt tid til å finne ut av hvem hun har mest fra – Marcello eller Cathrine.
Hva er drømmeprosjektet ditt?
– Å kunne sammenfatte arbeidet mitt med en tekst av Heiner Müller i et musikkteaterverk.
Hva kunne fått deg til å gå i demonstrasjonstog?
– Jeg er redd folkemengder.