– Det kan vise seg å være positivt at begrepet ”nyskapende” ikke har en så framtredende plass i forskriften. Da slipper vi å ha snevert fokus på ett ord og kan framheve en mer sammensatt forståelse av scenekunsten, sier Melanie Fieldseth, scenekunstkonsulent i Kulturrådet.
- Avspeiler virkeligheten som den er
– Det kan vise seg å være positivt at begrepet ”nyskapende” ikke har en så framtredende plass i forskriften. Da slipper vi å ha snevert fokus på ett ord og kan framheve en mer sammensatt forståelse av scenekunsten, sier Melanie Fieldseth, scenekunstkonsulent i Kulturrådet.
Av Chris Erichsen
Scenekunst.no skrev i går at kravet om nyskaping ble vedtatt fjernet fra Kulturrådets forskrifter for scenekunstfeltet allerede i fjor sommer og trådte i kraft fra og med 1. januar. Dette til Høyres kulturpolitiske talsmann, Olemic Thommessens, forbauselse. – Det er merkelig at jeg får vite om dette av scenekunst.no og ikke er blitt møtt med det i debatten i Stortinget, sa han (Les mer her).
– Dette må sees i lys av en diskusjon som har pågått lenge i feltet, sier Melanie Fieldseth. Mange har oppfattet begrepet som uhensiktsmessig. Og for oss i Kulturrådet vil ikke dette innebære noen stor endring i praksis. Vi har alltid hatt en vid forståelse av begrepet ”nyskapende” og vil alltid se det i forhold til det enkelte prosjektets egne premisser.
Helt borte fra forskriften er imidlertid ordet ikke.
– Nå figurerer det som ett av flere kriterier. Vi er fornøyde med at ordlyden i forskriften avspeiler den virkeligheten vi forholder oss til. For oss er kvaliteten det viktigste. Samtidig er det avgjørende å forstå at kvalitetsbegrepet er sammensatt, sier Fieldseth.
Les hele forskriften her.