S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Morten Traavik – 9. april 2021

Tre nøtter og en (fortsatt) stående invitasjon til Norsk Kulturråd

Bilde: Traavik.info/Cathrine Ahlsen


Publisert
9. april 2021
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Debatt Teater

Del artikkel
https://scenekunst.no/artikler/tre-notter-og-en-fortsatt-staende-invitasjon-til-norsk-kulturrad
Facebook

Morten Traavik har skrevet en åpen invitasjon til Norsk Kulturråd om deltakelse i Traavik.infos prosjekt Sløserikommisjonen der han også retter kritikk mot Kulturrådets webinar om hets og trakassering i kunstfeltet 8. april.

Kjære Norsk Kulturråd v/ direktør Kristin Danielsen og rådsleder Lars Petter Hagen!

Vi kjenner hverandre fra før. På 2000-tallet satte jeg og Lars Petter opp kontroversielle forestillinger sammen som del av scenekollektivet The Tynset Project. Kristin Danielsen drev i samme periode DK Arts Management sammen med min gamlekjæreste Agnes Kroepelien, nå Kulturrådets seksjonsleder for produksjon.

Traavik.info er ett av kompaniene som finansieres over Kulturrådets ordning for Fri Scenekunst-kunstnerskap (det som tidligere het basisfinansiering), i nåværende tildelingsperiode 2019-22 mottar vi 3,7 millioner skattekroner per år. Slik går nu dagan i et lite kunstmiljø i et lite land. Vil man unngå kjentfolk må man gjemme seg bort.

For mer enn ett år siden (februar 2020) lanserte Traavik.Info, Festspillene i Bergen og BIT Teatergarasjen samproduksjonen Sløserikommisjonen i den norske offentligheten. Kort tid senere inviterte vi for første gang Kulturrådets ledelse til å medvirke som gjest(er) i forestillingens sceniske del med planlagt premiere i mai samme år.

Tanken bak prosjektet er og forblir, som også med vår Kritikerprisbelønnede Århundrets Rettssak (2017), å bringe sammen motparter i viktige samfunnsdiskusjoner til forutsetningsløse og uhøytidelige samtaler på samme scene, men på kunstens hjemmebane og med kunstens egne virkemidler som hjelpemiddel om det trengs. På og bak scenen står, foruten en kredibel co-produsent som BIT Teatergarasjen, et omfangsrikt og mangfoldig kremlag, fra Helge Jordal via Shabana Rehman til stjernefilosof Slavoj Žižek og Traavik.infos egen bedriftssjaman, samiske Ronald Kvernmo. Og sist, men ikke akkurat minst, altså Are Søberg, nå også kjent som Sløseriombudsmannen.

Noe svar på invitasjonen kom aldri fra dere. Vi gjentok den derfor et knapt år senere, i desember i fjor. Det er nå fire måneder siden. Som dere kanskje også vet, har produksjonen vår de siste 16 månedene vært gjenstand for en kraftig og vedvarende hatkampanje fra et lite, men taleført segment av det frie scenekunstmiljøet tilsynelatende med stadig økende definisjonsmakt. Deres eneste våpen er svært magert begrunnede anklager om rasisme og fascisme mot meg selv, og Sløserikommisjonens medvirkende, ikke sjelden blandet med like fantasifulle konspirasjonsteorier om påståtte samfunnsnedbrytende ideologiske nettverk som skal være involverte i prosjektet. Støynivået står i omvendt proporsjon til gruppens faktiske antall – en liten, men hard kjerne av politiske aktivister med tette personlige og profesjonelle bånd i hovedstadens kulturliv, inkludert blant andre Kunsthøgskolen i Oslo og Kulturrådets egne faglige utvalg.

Denne gruppen, som selv mer enn gjerne påberoper seg offerstatus i offentligheten, utøver knallhardt og utstrakt press på diverse plattformer, både på medvirkende i prosjektet for å få dem til å trekke seg, og på samarbeidende scener for å få dem til å avbryte samarbeidet med Sløserikommisjonen. Noen ganger lykkes de. For eksempel mistet Stiftelsen Traavik.info mistet både ett styremedlem og en daværende daglig leder i fjor, som ikke orket å stå i kampanjen mot prosjektet. Under trusler om boikott fra deler av norsk scenekunstmiljø har også Festspillene i Bergen trukket seg fra samarbeidet om gjenopptagelsen av prosjektet etter Covid-utsettelsen i fjor vår.

I går, under Kulturrådets eget webinar «Hvem tar ansvaret? Seminar og innspillsmøte om hets og trakassering i kunstfeltet» ble hele den seks timer lange seansen avrundet med en plutselig rasismeanklage mot Traavik.infos daglige leder og dessuten Rådsmedlem, Luba Kuzovnikova. Den ikke nærmere begrunnede anklagen ble lest opp av moderator og nestleder i Kulturrådet, Maria Utsi, og Luba fikk deretter tre – 3- minutter til å svare på den foran et nærværende publikum av utøvere, kunstnerorganisasjoner, journalister og politikere. Med denne anklagen hengende i luften ble seminaret ble deretter avrundet av Kulturrådet, 20 minutter før oppsatt tid.

Disse anklagene, om de får stå uproblematiserte og til og med får gjentas ytterligere for Kulturrådets regning og under deres redaksjonelle ansvar, som det ble gjort i går, har kun to mulige konsekvenser for Kulturrådets omdømme:

1) Dere deler aktivistenes oppfatning om at jeg er en “høyreradikal kunstner” som poster “grov rasisme” og “samarbeider med styrtrike ultraliberalister” med “grov trakassering av kunstnere og politiske seire for ytre høyre som resultat”. Konklusjonen blir da at Kulturrådet støtter finansieringen av høyreradikale prosjekter med grovt rasistiske elementer.

2) Dere deler IKKE aktivistenes oppfatning, men organiserer likevel et seminar der de medvirkende i produksjonen, flere titalls personer i norsk og internasjonalt kulturliv og offentlighet inkludert meg selv, råds-varamedlem og BIT-sjef Sven Åge Birkeland, by association blir anklaget for 1) eksplisitt og implisitt over flere timer, med tre minutters tilgjengelig tid som vi selv må bestille i forkant av seminaret til å svare. Konklusjonen blir da at Kulturrådet likevel støtter og tilrettelegger for den samme typen hets og trakassering som dette seminaret skulle motvirke og problematisere.

3) Jeg ber med dette om en redegjørelse fra Kulturrådet om dere anser anklagene om rasisme og fascisme mot meg, Sløserikommisjonen, de medvirkende i prosjektet og implisitt dermed dere selv, som velbegrunnede og -underbygde.

Om svaret er ja, oppfordrer vi i Traavik.info dere på det sterkeste til å frata oss kunstnerskapsstøtten omgående og slutte å finansiere høyreradikalisme og rasisme. Om svaret er nei, vil vi gjerne få sitere Lars Petter selv fra Aftenposten-saken “Splid i Kulturrådet der det står at “Hagen åpner generelt for flere diskusjoner i Kulturrådets regi, også om debatten rundt Søberg. Men det får bli i andre seminarer.”

Jeg foreslår derfor med dette et oppfølgingsseminar i Kulturrådets regi som vi og våre medarbeidere denne gangen får co-kuratere, om Sløserikommisjonen og andre kunstneriske strategier for dialog gjennom kunstnerisk konfrontasjonsterapi fra inn- og utland. Hva tror dere om det?


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no