I artiklene «Det nådeløse nåløyet» (NRK 4. jan) og «- Umulig å få roller hvis du ikke er kjendis» (NRK 6. feb) hagler kritikken mot norsk teaterbransje, men på Unge Viken Teater mener de at situasjonen ikke er fullt så mørk.
Teaterbransjen ikke fullt så lukket
Rektor ved Norsk Skuespillerinstitutt (NSKI) Øyvind Frøyland mener at teaterbransjen er «et lukket samfunn» og skuespiller Margarita Holm mener det er «et umulig prosjekt å komme seg inn i teaterbransjen i Norge». Vi på Unge Viken Teater (tidligere Akershus Teater) vil gjerne nyansere bildet.
Nationaltheatret ikke synonymt med norsk teater Frøyland er «glad for at det nå blir en åpenhetsdebatt». Vi opplever at debatten har pågått i mange år, og blusser opp igjen med jevne mellomrom. Vårt hjertesukk er at den ser lik ut hver gang. De private skolene er bekymret på vegne av sine studenter, de største teatrene inviteres og gir det samme svaret. Men norsk teater er langt mer enn de store institusjonene i Oslo.
At Årlig Audition er «den eneste åpne auditionen i året» stemmer ikke. Nylig gjennomførte Nationaltheatret audition for sin nye talentsatsning. Teater Innlandet og Teater Ibsen har gjennomført auditions for åremålsstillinger, og Den Nationale Scene har i flere omganger gjennomført «Åpen audition» på leting etter interessante frilansere. Utenfor institusjonene finnes også muligheter for å vise seg fram.
Norsk Skuespillersenter arrangerer sammen med Wasrud & Bugge flere ganger i året «Værsågod» på Nordic Black Theatre, en visningsarena for skuespillere, og har også i mange år arrangert «Monologbonanza» i Bikuben på Det Norske Teatret. Årlig Audition alene vil antakelig ikke gi deg jobb, men er én av flere veier inn i bransjen.
Utviklingsteater med muligheter Unge Viken Teater definerer seg som et utviklingsteater, og går et steg videre i å åpne dørene. Vi lager teater for barn og unge, og spiller i barnehager, Den kulturelle skolesekken (DKS), kulturhus og andre arenaer. Et prinsipp for vår repertoartenkning er å søke nye idéer, nye stemmer, og å ha fokus på urpremierer. To ganger i året utlyser vi idéutvikling som skuespillere og teaterkunstnere kan søke på. Noe av det vi utvikler velges til produksjon hos oss, andre idéer får hjelp på veien.
I prosjektet UNG TEKST satser vi på unge dramatikere. Mange av de som får dramaturghjelp og deltar i vårt Debutantprogram er skuespillere som skriver, og som gjennom deltagelse i UNG TEKST kommer i kontakt med bransjen. Sammen med Musikkteaterhøgskolen og Dronning Mauds Minne Høgskole er vi involvert i et FOU-prosjekt om musikkteater for førskolebarn, en kobling mellom nyutdannede og praksisfeltet.
Vi har ikke fast ensemble, så alle våre skuespillere er frilansere. Vi har behov for å kjenne til de skuespillerne som finnes der ute, og gjennomfører alltid auditions når det er mulig. I mange prosjekter samarbeider vi med frigrupper, og da besettes stykket med de som er tilknyttet gruppen. Da har vi ikke auditions, men jobber allikevel med frilansere.
Har jobbet med skuespillere fra alle skoler Resultatet av vårt idéutviklingsprogram, UNG TEKST og fokus på auditions, er at vi de siste årene har ansatt eller utviklet idéer av skuespillere utdannet ved alle de norske skuespillerhøgskolene, private og offentlige, så vel som et knippe utenlandske skoler. Dette er også sant for de fleste av regionteatrene i Norge. Mangfoldet av utdanninger øker. De nye ansiktene får plass.
Vi har en oppfordring til utdanningsinstitusjonene: Dere har også et ansvar for å orientere deres studenter om hvilke arbeidsmuligheter som finnes. En skuespillerstudent drømmer kanskje kun om Nationaltheatret når de begynner sin utdanning, men ferdig utdannede skuespillere bør ha fått nyansert bildet. De bør ha kunnskap om regionteatrene, DKS, Kulturrådet, dubbing- og lydbokmarkedet, castingbyråene, privatteatrene, kulturhusene, festivalmarkedet, Dramatikkens hus og Norsk Skuespillersenter for å nevne noen av de mange karriereveiene og mulighetene som finnes. I tillegg kommer viljen og evnen til å skape sine egne produksjoner. Det er få skuespillere i dagens marked som klarer seg uten selv å være skapende.
Skuespillerens ansvar for egen karriere Å være skuespiller er tøft. Sånn har det alltid vært, og sånn kommer det alltid til å være. Mange hopper av, og lar heller skuespillerutdannelsen åpne nye dører i andre yrker. Det er helt i orden. Det er ikke institusjonenes ansvar å rydde plass til alle. Vårt ansvar er å legge til rette for muligheten til å presentere seg, få komme på audition, møte bransjen, bygge nettverk og gjennom det øke sine muligheter til å slå seg opp og fram i en bransje hvor konkurransen er tøff.
Vi heier på alle unge frilansere som begir seg ut på en vanskelig karrierevei i norsk kulturliv. Vår oppfordring til nyutdannede skuespillere er: Hold deg oppdatert. Lær deg hele bransjen, og ikke fokuser kun på de største institusjonene. Let etter nye og andre muligheter. De finnes. Norsk teater er ikke fullt så lukket som man skal ha det til.
Øystein Ulsberg Brager Dramaturg, Unge Viken Teater
Bo Anders Sundstedt Teatersjef, Unge Viken Teater