S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Bo Anders Sundstedt – 10. mai 2022

Om lesningen under utdelingen av Den nasjonale Ibsenprisen 2022

Bilde fra utdelingen av Den nasjonale Ibsenprisen i Skien. Foto: Morten Bjerke


Publisert
10. mai 2022
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Debatt Politikk Teater

Del artikkel
https://scenekunst.no/artikler/om-lesningen-under-utdelingen-av-den-nasjonale-ibsenprisen-2022
Facebook

Teatersjef på Teater Ibsen, Bo Anders Sundstedt, svarer på kritikken av lesningen av Camara Lundestad Joofs tekst “De må føde oss eller pule oss for å elske oss” under utdelingen av Den nasjonale Ibsenprisen.

21. april sto et debattinnlegg med overskriften «Teaterbransjens hvite maktdemonstrasjon» i Aftenposten. I innlegget ble lesningen av Camara Lundestad Joofs tekst «De må føde oss eller pule oss for å elske oss» under utdelingen av Den nasjonale Ibsenprisen 21. mars og begrunnelsen for denne tekstens nominasjon kritisert. Det er nødvendig å skille mellom juryens arbeid og arrangementet hvor utdelingen fant sted. Juryen har ansvar for nominasjonene og valg av vinner, mens arrangementet rundt utdelingen er et samarbeid mellom Skien kommune og Teater Ibsen. Teater Ibsen velger i likhet med juryen å svare på kritikken om lesningen på Scenekunst.no, da Aftenposten ikke har plass til utfyllende svar fra på sine debattsider.

Teater Ibsen, som sto ansvarlig for en liten del av arrangementet sammen med Skien kommune; lesningene, har selvsagt vurdert hva det vil si å la Joofs tekst fremføres av andre mennesker enn det teaterforestillingen krever (melaninrike). Og fordi vi forstår tekstens spesielle forutsetninger, rådførte vi oss med mennesker med ulike erfaringer og bakgrunner. At teksten ble lest av mennesker den ikke er ment å fremføres av i teaterformat, kan absolutt problematiseres, og her kunne vi selvsagt valgt annerledes. Diskusjonen er ikke uvesentlig, og vi tar poenget. Men vår vurdering ble altså at innholdsformidlingen av teksten innebærer andre hensyn enn hva en teateroppsetning ville kreve. Tapte Joofs tekst på å bli lest av tre hvite skuespillere? Hvis man vekter at publikum tolker lesningen som en fremføring, ja. Om man forutsetter at det samme publikummet ser en lesning, kanskje. Det er i sammenhengen allikevel ikke uvesentlig at skuespillerne leste tre ulike tekster med hver sine forutsetninger for den sceniske fremførelsen de peker mot.

Vi vil bruke tid på å evaluere og videreutvikle presentasjonsformatet opp mot ulike teksters forutsetninger i fremtidige bidrag til Ibsenprisutdelingen.

Bo Anders Sundstedt, teatersjef ved Teater Ibsen

Juryen for Den nasjonale Ibsenprisen har skrevet sitt eget svarinnlegg her.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no