S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Nanna Baldersheim – 12. juni 2012

Ny Kulturrådlov


Publisert
12. juni 2012
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

Det utarbeides et lovforslag til en ny lov om Kulturrådet.

Lovforslaget inneholder en bestemmelse som presiserer hva Kulturrådet er (§ 2), en formålsbestemmelse (§ 1), en rammebestemmelse om rådets oppgaver, delegasjonsmyndighet og sammensetning (§ 3), en rammebestemmelse om direktøren og fagadministrasjonen (§ 4), en bestemmelse om begrensning i instruksjonsmyndigheten over rådet (§ 5), bestemmelser om begrensning i klageadgangen til departementet og departementets omgjøringsmyndighet (§§ 6 og 7) og en forskriftshjemmel for tilskuddsforskrifter (§ 8).

Lovforslaget er lagt ut til høring med frist 1. september.

Kilde: Kulturdept.


Del artikkel
https://scenekunst.no/artikler/ny-kulturradlov
Facebook

– En stadig større andel av statens midler forvaltes av en håndfull personer, som i tillegg har svært nære bånd til enkelte deler av norsk kulturliv, mener FrPs Ib Thomsen om Norsk Kulturråd, og foreslår å legge det ned.

– Et av formålene med dette lovarbeidet er å lovfeste armlengdes avstand-prinsippet.

Det utarbeides en ny lov om Kulturrådet. Hva er nytt?

– Lovforslaget er en såkalt rammelov hvor kun det ytre rammeverket for Kulturrådets virksomhet fastsettes. Lovforslaget tar utgangspunkt i Kulturrådet slik det er i dag uten å foreslå gjennomgripende endringer,forklarer statssekretær Kjersti Stenseng i Kulturdepartementet

– Kulturrådet er fortsatt ment å være et statlig forvaltningsorgan med hele landet som virkefelt delt i to enheter, et rådskollegium og en administrasjon, utdyper hun.

Hva er formålet med lovforslaget?

– Formålet er å oppdatere og presisere det grunnleggende organisatoriske regelverket og å avklare og tydeliggjøre rådskollegiets faglige selvstendighet. Administrasjonen er underlagt overordnede myndigheters instruksjonsmyndighet i sin helhet. Oppgaver som legges til administrasjonen forblir under overordnede myndigheters styring.

Stenseng understreker at rådskollegiet skal være uavhengige når de fordeler midler.

– Rådskollegiet ble opprettet og utviklet for bl.a. å ivareta det såkalte armlengdes avstand-prinsippet. Men selv om intensjonen helt fra etableringen har vært at rådskollegiet skulle være uavhengig i arbeidet med fordeling av tilskudd til enkeltmottakere, har ikke dette gitt seg nevneverdig utslag i regelverket. Formålet med det nye regelverket er å tydeliggjøre dette. Det er kun utøvelsen av det kunst- og kulturfaglige skjønnet ved fordeling av midlene i den enkelte tildelingssak som overlates til rådskollegiet.

Hva med måten Kulturrådet er organisert på?

– Intern organisering av Kulturrådet lovfestes i liten grad. Det bør gjøres i regelverk på lavere nivå for å beholde nødvendig fleksibilitet til å kunne omorganisere etter behov. Dette er i samsvar med god lovteknikk.

Hva er nytt?

– Det nye blir i hovedsak en lovfesting av ”armlengdes avstand-prinsippet” i § 5 og en bestemmelse i § 7 om begrensning i departementets omgjøringsadgang etter forvaltningsloven § 35. Dessuten etableres det en egen forskriftshjemmel i § 8.

Kommer denne loven i tillegg til kulturloven?

– Det gjør den. Kulturloven tar for seg offentlige myndigheters ansvar for å fremme og legge til rette for kulturvirksomhet helt generelt. Forslag til lov om Norsk kulturråd er en rammelov for Kulturrådets virksomhet.

Hvorfor trenger vi denne loven?

– Det grunnleggende regelverket som fungerer som det formelle styringsgrunnlaget for Norsk kulturråd, stammer i all hovedsak fra etableringen av rådet i 1965 og avspeiler i mindre grad virksomheten slik den er i dag, sier Stenseng.

Mye har endret seg siden Kulturrådet ble etablert.

– Det har gjennom årene funnet sted en betydelig delegering av oppgaver og nye funksjoner har kommet til. Overføring av oppgaver innenfor arkiv- og museumsområdet fra tidligere ABM-utvikling, har lagt nye oppgaver til Kulturrådet, og tilskuddsstrukturen er lagt om. Samtidig er viktige spørsmål som instruksjonsmyndigheten og rådets autonomi i fagsaker ikke tilstrekkelig avklart i det gjeldende regelverket.

Prinsippet om en armlengdes avstand mellom bevilgende myndigheter og kulturaktører er blitt diskutert mye de siste månedene – hvordan blir dette prinsippet ivaretatt i den nye loven?

– Et av formålene med dette lovarbeidet er nettopp å lovfeste armlengdes avstand-prinsippet. Det nye regelverket skal tydeliggjøre rådets faglige uavhengighet. Dette oppnås gjennom regler om instruksjonsmyndighet. Rådskollegiets autonomi i tildelingssaker etableres gjennom å begrense de politiske og overordnede myndigheters instruksjonsmyndighet. Begrensning i instruksjonsmyndigheten kan gjøres mer eller mindre omfattende. I dette tilfellet er det adgangen til å gi instrukser om enkeltvedtak om fordeling av tilskudd som foreslås begrenset i lovs form. Dette vil gjelde alle tilskuddssaker som rådet er gitt kompetanse til å avgjøre, dvs. tildelinger fra Kulturfondet, og andre bevilgninger som delegeres til rådet for fordeling etter skjønn.

– Utøvelsen av det kunst- og kulturfaglige skjønnet ved fordeling av midlene i den enkelte tildelingssak overlates til rådet.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no