Fra 1. januar er Hilde Halvorsrød ansatt som fagredaktør med særlig ansvar for opera og scenisk kunstmusikk på Scenekunst.no.
Hilde Halvorsrød ny fagredaktør på Scenekunst.no
Hilde Halvorsrød har skrevet kritikker for Scenekunst.no siden 2016, og vil fortsette med det også i sin nye rolle. Som fagredaktør i 25% stilling vil hun ha ansvaret for satsningen på opera og det vi har valgt å kalle scenisk kunstmusikk, et begrep som også inkluderer orkestermusikk. I tillegg vil hun bistå ansvarlig redaktør med planlegging og redaktørarbeid. Hun har svart på noen spørsmål om seg selv om hva hun vil prioritere i jobben som fagredaktør:
Du er ny fagredaktør på Scenekunst.no med særlig ansvar for opera og scenisk kunstmusikk. Du har jo skrevet for Scenekunst.no en god stund, men kan du fortelle litt om deg selv og din bakgrunn?
Jeg har opprinnelig skuespillerutdanning fra New York, men begynte å synge isteden, og jobbet som frilans sanger i en del år samtidig som jeg startet og drev en privat kulturskole. Så begynte det å klø i den teoretiske delen av hjernen min, og jeg tok først en master i musikkvitenskap, og er nå PhD-stipendiat ved Norges musikkhøgskole i 75 % stilling.
Hvorfor er opera og scenisk kunstmusikk viktige satsningsområder?
Både opera og kunstmusikk sliter fremdeles med sitt seiglivede rykte som noe støvete og borgerlig, smalt og utilgjengelig, og god formidling av musikkopplevelser tror jeg er et helt sentralt virkemiddel for å bryte ned disse mytene. Samtidig er det et gedigent misforhold mellom den nesten ikke-eksisterende generelle pressedekningen på en del av disse feltene og alt det fantastiske som faktisk skjer der ute, så jeg ser det som en viktig oppgave å bidra det vi kan til at flere forestillinger og konserter får den omtalen og kritiske vurderingen de fortjener.
Kan du si noe om hvilke prioriteringer som vil bli gjort på dette feltet våren 2019?
Det blir god dekning av Nasjonaloperaen, både premierene på Hovedscenen og mindre prosjekter på Scene 2, blant annet VOEX, operasjef Miskimmons satsning på nyskrevet opera. I tillegg blir det nye anmeldelser fra operaer i distriktene, og mer musikkdekning av Festspillene i Bergen, blant annet åpningsforestillingen Venter, der Karl Ove Knausgård har skrevet libretto til en musikalsk versjon av Peer Gynt, fra Solveigs perspektiv, som skal regisseres av Calixto Bieito. Og i Oslo-Filharmonien dekker vi flere konserter med musikk av nålevende komponister, blant annet Sofia Gubaidulina, Kaija Saariaho og Esa-Pekka Salonen.