Giordano Bellincampi er tilsatt som ny sjefdirigent og kunstnerisk rådgiver for Kristiansand Symfoniorkester etter Rolf Gupta, som går av 31. juli 2013.
– Vi er strålende fornøyd med å få en av Europas store musikalske krefter hit til Kilden etter Gupta, sier orkesterdirektør Håkon Berge.
Berge roser Rolf Gupta for å ha ledet orkesteret gjennom en sterk musikalsk utvikling i sine snart åtte år som sjefdirigent. Og orkesterdirektøren understreker at det er en ny epoke for Kristiansand Symfoniorkester som nå begynner, med inntreden av den nye sjefdirigenten.
– Det er godt å vite at Bellincampis kandidatur også har fått en nesten enstemmig støtte fra orkesterets musikere, sier Berge.
Bellincampi dirigerte Kristiansand Symfoniorkester i Kilden senest 16. februar i år, da med Lars Anders Tomter som bratsjsolist.
Orkesteret har de siste dagene vært omtalt både i lokal- og riksaviser på grunn av en konflikt mellom nåværende sjefdirigent Rolf Gupta og teatersjef Ingrid Forthun. Årsaken til konflikten er at Gupta skal ha stilt seg kritisk til oppsetningen av Carmen i Fjæreheia.
– Jeg stiller meg stussende til at jeg blir utsatt for arbeidsnekt til den første helaftens operaen Kristiansand Symfoniorkester (KSO) spiller i, sier sjefsdirigent Rolf Gupta i KSO til Fædrelandsvennen.
– Det er legitimt i alle organisasjoner å komme med synspunkter og innvendinger tidlig i en prosess. Når endelige beslutninger er tatt, forventes det lojalitet og positiv medvirkning i arbeidet videre. For å unngå belastende friksjon i det krevende arbeidet fremover med storoppsetningen ”Carmen”, har det i en totalvurdering vært nødvendig å finne en annen dirigent med en positiv grunnholdning til ”Carmen” i Fjæreheia, skriver Ingrid Forthun, teatersjef i Agder Teater, i et innlegg på Ballade.no.
Etter ønske fra Gupta, trykker Scenekunst.no hans tilsvar her:
– Jeg ønsker ikke å bidra til en offentlig skittentøysvask, men kjenner meg ikke igjen i den fremstillingen Forthun gir. Det er over et år til premiere av Carmen i Fjæreheia, og det å fritt ytre mine synspunkter opplever jeg som en naturlig del av min rolle i partnerskapet Forthun og jeg har som kunstneriske ledere for Opera Sør. Beskyldningen om å ikke vise "lojalitet og positiv medvirkning" er dessverre av en slik type man ikke kan forsvare seg mot. Det tror jeg Forthun må vite.