I går ble det klart at Arne Nøst overtar jobben som teatersjef på Riksteatret etter Tom Remlov i april 2020. Her svarer han på noen spørsmål om hva han tenker om jobben han går til.
- Det skal i hvert fall ikke bli kjedelig!
Hvorfor har du lyst til å være teatersjef på Riksteatret?
Jo, altså, jeg har jo tenkt at hvis jeg skal inn i en sånn teaterlederrolle til etter Rogaland teater, så hadde det vært interessant å gjøre noe annet. Jeg har villet jobbe med et annet prosjekt som ikke ligner på det prosjektet Rogaland teater er. På Riksteatret er det en annen oppbygning, og det å jobbe med frilansere på skuespillersiden for eksempel, at det ikke er et fast ensemble, synes jeg virker spennende. Jeg er jo godt vant her fordi ensemblet på Rogaland teater er veldig godt, men det er spennende ikke å jobbe i et annet steinhus, men i en prosjektorganisasjon. På Riksteatret er det en solid fast stab, og det er et godt teater med sterk ryggrad. Det er fremdeles en del ting der jeg ikke kan så mye om ennå, og som jeg er nysgjerrig på, så det gleder jeg meg til å finne ut av. Men det gjelder å finne nye utfordringer, og så synes jeg jo at selve grunnideen om å vise teater rundt om i landet, spesielt utenfor de store byene, er en vakker idé. Da tenker jeg ikke bare på opplysningstanken og dannelsesprosjektet som kanskje var den viktigste ideen etter krigen, det er ikke der jeg tror styrken i prosjektet ligger i dag, det handler rett og slett om å få til bra teater som kan vises mange steder.
Hva er forskjellen på å lede et regionteater som Rogaland teater og et turnerende Riksteater?
Det vet jeg jo ikke helt ennå, men det helt opplagte er at Riksteatret er uten ensemble, det er den mest slående forskjellen, og så det er mye mer sånn at hver produksjon er en selvstendig enhet sammenlignet med et teater der man kan sjonglere mer med ressurser og folk, men ellers er det mye likt også. Som teatersjef på Riksteatret er du også avhengig av et kunstnerisk team og å finne formspråk som kan utforskers.
Hva er Riksteatrets viktigste oppgave?
Det er egentlig bare å lage bra teater. Hva bra teater er kan man jo spørre seg om, og det er veldig ulikt hva det er. Det er ulike kvaliteter i ulike forestillinger. Teatret som Riksteatret lager skal være profesjonelt og nå et publikum, folk skal forstå at det er brukt ressurser på det når de opplever det. Riksteatrets viktigste oppgave er å lage de gode forestillingene og få dem ut på veien sånn at de når ulikt publikum i ulike deler av landet.
Hvordan vil publikum se at det et du som er teatersjef?
Det vet jeg ikke. Jeg tenker aldri sånn når jeg ser teater at her er det sånn fordi den eller den er sjef. Jeg er ganske nådeløs, og vurderer kun forestillingen som den er. Så hvordan folk skal se at jeg er sjef kan jeg egentlig ikke svare på selv. I de årene jeg har vært på Rogaland Teater tror jeg at jeg har gjort ganske mange forskjellige former for teater med ulike former for estetikk. I fjor prøvde jeg å se om det jeg har gjort har en slags rød tråd, men det tror jeg ikke egentlig at det er. Kanskje journalister og teoretikere kan se det, men jeg tror ikke publikum legger merke til noe sånt. Jeg lager ikke teater bare for venstrehendte for eksempel.
Hva vil være ditt kunstneriske manifest for Riksteatret og i praksis hele landet som blir ditt nye nedslagsfelt?
Jeg sliter litt med gammeldagse begreper som manifest. Det er mange kampsaker i et samfunn, og det er mange ting man burde ytre seg om gjennom kunsten, men jeg vil ikke si at vi skal være politiske. Alt teater har i seg det politiske for det skal ha en relevans, men det er noe blindt over ordet manifest. Hvis jeg allikevel skal bruke det, så er det å få ut kvalitet av prosjektene der det er mulig, enten det er komedier eller knallhardt debatteater. Det er en ting jeg ikke vil, noe jeg allergisk mot, og det er kjedelig teater. Da er jeg glad for at det finnes pauser, sånn at jeg kan gå. Så det kan jeg si, det skal i hvert fall ikke bli kjedelig!