S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Redaksjonen – 22. april 2024

Årets verk fra Norsk Komponistforening


Publisert
22. april 2024
Sist endret
22. april 2024

Nyheter Musikk

Del artikkel
https://scenekunst.no/artikler/arets-verk-fra-norsk-komponistforening
Facebook

De tre prisvinnerne. Foto: Beate Styri/NKF

Nils Henrik Asheim, Tine Surel Lange og Jan Erik Mikalsen hedret med hver sin pris for Årets verk 2023. Det melder Norsk Komponistforening i en pressemelding.

De tre komponistene som ble hedret med prisene for Årets verk 2023 er Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange for Two Sides of the River og Jan Erik Mikalsen for Fleurs.

Prisen Årets verk har en lang historie i Norsk Komponistforening og ble delt ut fra fra 1965 til 1996. I 2021 ble denne tradisjonen, som favner svært mange viktige verk i norsk musikkhistorie, gjeninnført med tre likeverdige priser. Vinnerne blir tildelt et stipend på 50 000 kroner hver.

– Komponistforeningen deler ut tre likeverdige priser med et ønske om å vise nettopp noe av denne spennvidden - og uttrykksviljen - kraften - som finnes blant norske komponister, gjennom å løfte fram tre fremragende verk med særskilte kvaliteter, som hver på sin måte representerer en del av vår samtid, forteller styreleder Jørgen Karlstrøm. Utdelingen av Årets verk 2023 fant sted i NRK Spillerom søndag 21. april. Morten Christophersen, leder i Musikkfaglig utvalg, leste juryens begrunnelser ved overrekkelsen, mens resten av programmet ble ledet av Kristin Kverndokk som snakket med prisvinerne om deres verk og arbeid.

Det kom inn rundt 90 forslag til Årets verk 2023, hvorav Musikkfaglig utvalg nominerte 20 verk urfremført i perioden 2020–2022. De tre vinnerverkene ble plukket ut av en jury som har bestått av Antii Auvinen, Hilde Halvorsrød, Eira Bjørnstad Foss og Morten Christophersen.

Juryens begrunnelser, Årets verk 2023:

Organotopia av Nils Henrik Asheim

Dette verket er spektakulært ambisiøst og komplekst logistisk sett. At det foregår og faktisk fungerer godt på så mange plan samtidig er utrolig imponerende. Verket utspiller seg både i og utenfor kirken og publikum kan komme og gå gjennom mange timer. Dermed virker det både åpent og inkluderende. Det er konseptuelt, mangefasettert og samtidig enhetlig og stramt lagt opp, nærmest som en konsertrekke. Det kan «brukes» på mange måter og passer for mange typer publikum. I alt oppleves det som en bred utforskning og presentasjon av orgelet som instrument, av orgellitteraturen, og av orgelmusikkens potensial i møte med mange sjangre. En særlig honnør til alle utøverne som alle er avgjørende deler av verket selv.

Two Sides of the River av Tine Surel Lange

Prosjektet viser at et verk kan være noe helt annet enn bare «verket/partituret» i seg selv. Det er egentlig ennå ikke framført slik det var tenkt, noe som kan sies å være problematisk når det får en pris. På den annen side ligger mye av aktualiteten og publikums emosjonelle respons nettopp i at kunstnerne valgte å framføre det selv om det var umulig like etter Putins angrep på Ukraina. Verket er både en egenartet hendelse for de som var til stede og en svært tankevekkende dokumentasjon for den som bare får det «gjenfortalt». Det framstår som en blanding av en historisk hendelse, sosial happening og et trassig brøl og sier mye om den verden vi lever i.

Fleurs av Jan Erik Mikalsen

Verket utspiller seg som et fascinerende, tidvis hemmelighetsfullt lydlandskap. Det har en indre energi som driver det framover, men samtidig gir det lytteren rom til å stoppe opp, lete og undre seg. Dette henger sammen med komponistens evne til å balansere repetisjon og utvikling, og klar og tilsløret tonalitet gjennom sin meget kyndige håndtering av virkemidlene. Verket taler fra mange deler av musikkhistorien parallelt. Samtidig har det et særegent tonespråk som skaper sitt eget univers og gir det en egen identitet.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no