S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Nanna Baldersheim – 16. august 2012

”Ballett-Trondheim må opp på tå”


Publisert
16. august 2012
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Nyheter

Del artikkel
https://scenekunst.no/artikler/%c2%94ballett-trondheim-ma-opp-pa-ta%c2%94
Facebook

Ingrid Lorentzen og Dirk Weyershausen i Den Norske Operas forestilling Eventyret om Svanesjøen fra 2004.

– Det kan ikke være bare Oslo og Bergen som står for rekrutteringen av klassiske dansere.

Det skriver Arne Fagerholt, danser, medlem av Norsk Kulturråd, tidl. sjef for Carte Blanche og Ingrid Lorentzen, ballettsjef og danser Den Norske Opera og Ballett i en kronikk i Adresseavisen tirsdag denne uken.

– På 80- og 90-tallet kom noen av landets fremste dansere fra Trondheim. Navn som Camilla Spidsøe, Jo Strømgren, Ella Fiskum, og vi som skriver dette innlegget har vært med på å sette sitt klare preg på norsk dans de siste tyve årene. Hvordan kunne nettopp Trondheim produsere dansere og koreografer av dette kalibret?

Fagerholt og Lorentzen tillegger pedagoger som Turid Arntsen, Gunvor Winge og Isla Ulvestad mye av æren.

– Etter at disse ildsjelene la ned skolene sine har det dessverre ikke kommet nye talent fra byen vår på samme nivå innenfor den klassiske balletten, skriver de to, som begge forlot Trøndelag som sekstenåringer for å bli ballettdansere.

De etterlyser mer satsing på talenter og rekruttering og viser til Vestlandet som et godt eksempel:

– I Bergen har de siden midten av 90-tallet hatt et rekrutteringstiltak i ballett for barn og unge under den kommunale kulturskolen. Dette har ført til at vi i dag kan se bergenske dansere på profesjonelle scener over hele verden, i Nasjonalballetten, Carte Blanche og andre viktige kompanier.

Lorentzen og Fagerholt forteller at dette er den eneste norske skole utenom Ballettskolen ved Den Norske Opera & Ballett (DNO&B) som for tiden jevnlig rekrutterer til linjen for klassisk ballett ved Kunsthøgskolen i Oslo.

– Den bergenske modellen er sosialt sett meget fordelaktig fordi den er adskillig rimeligere for den som ønsker å satse. Barna betaler kun vanlig kulturskolesats, men danser opptil fem dager i uka.

Det er et slikt tilbud de to ønsker å være med på å opprette i Trondheim.

Dansemiljøet i Trondheim støtter utspillet.

– Mange private danseskoler i Trondheim har flinke pedagoger, men har kanskje ikke et godt nok tilbud for de mest talentfulle danserne innenfor klassisk ballett på det høyeste nivået. Men det utdannes stadig mange dyktige profesjonelle dansere fra Trondheim innenfor flere danseformer, sier Ingeborg Dugstad Sanders i Dansit (ressurs- og kompetansesenter for scenisk dans i Trondheim og Sør-Trøndelag)til Adresseavisen.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no