Fransk ros til Gunhild Bjørnsgaard
Thousand Rooms 28. september 2012 Les PLATEAUX, La Briqueterie CDC Centre de développement chorégraphique du Val-de-Marne Maison des Arts de Créteil, Paris, Frankrike
Gunhild Bjørnsgaard , koreografi Danser Nina Biong Sopran/danser Silje Aker Johnsen Saxofon/komponist/musiker Rolf-Erik Nystrøm Dramaturg/kunstnerisk rådgiver Marcelino Martin Valiente
Musikk: Utdrag fra verk av komponisten Georges Aperghis og musikk av Rolf-Erik Nystrøm.
Forestillingen hadde premiere på Riksscenen i Oslo i oktober 2011 under CODA-festivalen.
http://www.alabriqueterie.com/ http://www.alabriqueterie.com/fr/saison/les-plateaux-20e
Gunhild Bjørnsgaards koreografikonsert Thousand Rooms høstet lovord før jul i det franske dansemagasinet Danser. -Forestillingen framstår som om den blir til foran øynene våre, skrev kritiker Gérard Mayen.
I september 2012 var Gunhild Bjørnsgaard invitert som en av 17 internasjonale dansekunstnere til todagersfestivalen Les PLATEAUX i Creteil utenfor Paris, der yngre europeiske scenekunstnere inviteres til å vise arbeidet sitt for teatersjefer, programansvarlige, kritikere og et stort publikum.
Arrangør er CDC Centre de développement chorégraphique, et senter for koreografiutvikling, som også organiserer en dansebiennale. Bjørnsgaard viste forestillingen Thousand Rooms, som hun selv har omtalt som en koreografikonsert. Den ble også vist på CDC Toulouse/Midi-Pyrénées i Tolouse i desember 2012.
I desembernummeret av tidsskriftet Danser skrev den franske samtidsdanskritikeren Gérard Mayen om Thousand Rooms:
"Det er bare å begynne å øve seg på å uttale Gunhild Bjørnsgårds navn, norsk koreograf etablert i Toulouse [Bjørnsgaard bor og arbeider både i Frankrike og Norge, red. anm.], allerede med en solid profesjonell karriere i kofferten. Hennes forestilling Thousand Rooms kunne virke litt datert, holdt sammen av geometrisk formal modernitet med røtter mellom 1960 og 1980 og understøttet av tekst og musikk av Aperghis. En danser, en sopran og en saksofonist tar ansvar for materialet, men så blir dette grunnlaget på mirakuløst vis aktualisert. Kombinasjonen av vokale, gestiske og musikalske linjer får virke i ren virtuositet, med en klar flyt som er så naturlig at forestillingen framstår som om den blir til i sanntid foran øynene våre. Med gjennomskinnelig og gripende livaktighet sammenkjedes et språk som ser ut til å oppstå der og da, i utveksling mellom aktørene. Alt er virkelig så "der" at det også blir rom for å involvere musikeren, som utvilsomt er mer likefrem, men også han med en presisjon man bare unntaksvis finner hos andre ulykkelige instrumentalister vi forsøker å lære å bevege seg på scenen."
Thousand Rooms hadde premiere på Riksscenen i Oslo i oktober 2011 under CODA-festivalen.
Kritikken er opprinnelig trykket i tidsskriftet DANSER – Le Magazine International de toutes les danses, Nov-Des 2012. Viderebragt med tillatelse fra koreografen. Oversatt av Hild Borchgrevink.