S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Live Drønen
Kritikk
Middelklassefantasier

I “Et stykke plastikk” blir publikums klassetilhørighet kilde til både komikk og ubehageligheter – på godt og vondt.

av Live Drønen
Kritikk
Repetitiv eksistensialisme

Sluttspel på Det Norske Teatret presenterer klassisk Beckett med imponerende skuespillerprestasjoner, men sparker ikke fra som helhet.

av Live Drønen
Kritikk
Kronglete sirkus

Nationaltheatrets oppsetning av den franske barneklassikeren “Den lille prinsen” skaper magi og latter, men vil for mye.

av Live Drønen
Kritikk
Mellommenneskelig, amerikansk dramatikk

Skjøre familiære strukturer krakelerer i det amerikanske skuespillet The Humans. Når det settes opp i norsk drakt på Oslo Nye Teater mistes noe kulturelt på veien.

av Live Drønen
Kritikk
Menneskesinnets natur

Når Ibsenkompaniet igjen inntar Coronet Theater i London er det med en relevant, men uforløst tolkning av Ibsens siste verk.

av Live Drønen
Kritikk
Skurker og maskulinitet

I Badman tar T.I.T.S. et oppgjør med farlige mannsroller på et noe klisjéfylt vis.

av Live Drønen
Kritikk
Det man kan forvente av kroppen

I danseforestillingen The Field presenterer Rosalind Goldberg kroppslig forskning i et sensorisk og konsentrert format.

av Live Drønen
Kritikk
Overtydelig eksistensiell angst

The Raven på Grusomhetens Teater er tidvis marerittaktig, men ender opp med å bli en uinspirerende adapsjon av et gåtefullt mesterverk.

av Live Drønen
Kritikk
Et univers av undring

Det Norske Teatret åpner dørene! Jakob og Neikob og Alle Andre skaper magi og gjør et viktig budskap levende, men kunne turt enda litt mer.

av Live Drønen
Kritikk
Rørende gjengivelse

Dramatiseringen av Édouard Louis’ Kven drap far min på Det Norske Teatret er hjerteskjærende, politisk og intelligent. Akkurat som boka – det er problemet.

av Live Drønen
Kritikk
Korrupsjon, kostnadsjusteringer og ekkokamre

Society under Construction er en velkoordinert og utfordrende publikumsopplevelse med et overtydelig budskap.

av Live Drønen
Kritikk
Vakker nåtid

Ved å viske ut kjønnsroller og forvirre referanserammer skaper Bel Horizon et stillestående rom for refleksjon mellom fortid og framtid.

av Live Drønen
Kritikk
Rørende gest

Rose Hammer vekker et håp i en dyster samtid med politisk amatørteater.

av Live Drønen
Kritikk
Anarkist under lupen

Sømløs bruk av ulike virkemidler skaper god underholdning i Cirkus Verdensteater, men forestillingen går ikke tilstrekkelig i dybden på temaene og ideene som tas opp.

av Live Drønen
Kritikk
Helt greit forfall

Kunsten å falle utforsker mellommenneskelige forhold og forfall i en forestilling som er tidvis morsom, tidvis rørende og som oftest helt grei.

av Live Drønen
Kritikk
Tragiske, magiske Florida

lowlands (FL) er et moderne, geografisk portrett. Med et forlokkende og foruroligende uttrykk drar forestillingen publikum inn og ut av minnet om et sted.

av Live Drønen
Kritikk
Kunstnerisk floke

Den samiske forestillingen Kvinnerommet gaper over mer enn den klarer å bære. Publikum mates med en rekke ulike budskap uten å få rom til å tenke selv.

av Live Drønen
Kritikk
Når lag skaper kaos

Underkastelse(r) på Teater Ibsen vekker både latter og nye tanker når en patetisk mann blir bildet på en apatisk, kaotisk og ensom samtid.

av Live Drønen
Kritikk
Uoriginal hyllest til original dame

Når et utvalg dikt av den Nobelprisvinnende, polske forfatteren Wisława Szymborska blir teater ser vi glimtvis spor av den lekne poetens ånd. Totalopplevelsen er allikevel litt kjedelig.

av Live Drønen
Kritikk
Lettbeint om liv og død

Gjennom en fortelling som til tider er rørende og morsom, men uten de store innsiktene, prøver .L.i.f.e.g.o.e.s.o.n å si noe om hva det vil si å leve

av Live Drønen

S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no