Teater Manu, som spiller alle sine forestillinger på tegnspråk, er nominert til tre Heddapriser i år, alle for forestillingen Pinocchio (bildet). Vegard Vinge og Ida Müllers Vildanden er nominert til to priser, mens Sogn og Fjordane Teater hedres for sin satsing på ny norsk dramatikk.
Tre Hedda-nominasjoner til Teater Manu
Heddaprisen, denne i følge Wikipedia “mest prestisjetunge utmerkelsen i norsk teaterliv”, deles i år ut søndag 12. september kl 18.00 på Riksteatret i Nydalen i Oslo.
Arbeidet med nominering og juryering er lagt til en jury oppnevnt av arbeidsutvalget i Norsk teaterlederforum (NTLF).
I sesongen 2009/2010 har juryen bestått av Thoralf Berg, IdaLou Larsen, Kristian Lykkeslet Strømskag, Astrid Sletbak, Anne Cath. Sommerfeldt, Therese Bjørneboe og Petter Rosenlund.
Juryen har gjennom høsten 2009 og våren 2010 vurdert til sammen så mye som 150 ulike produksjoner.
Her er den fullstendige lista over nominerte:
BESTE KVINNELIGE HOVEDROLLE
Ipek D. Mehlum for tittelrollen i Pinocchio av Klaus Hagerup, fritt etter Carlo Collodi, Teater Manu Ipek D, Mehlum er født 1974, og hennes morsmål er tyrkisk tegnspråk. Hun er utdannet ved Nordic Black Teaterskole i Oslo (1999-2001), og hun har medvirket i 14 av Teater Manus oppsetninger, der hun har tolket et vidt spekter av roller: for bare å nevne noen har hun vært Penelope i Odysseen, eleven i Ionescos Privattimen, Anitra i Peer Gynt. Og hun har spilt tittelrollen i Pinocchio. Hun har også spilt i kortfilmer og i TV-produksjoner, og da Franzisca Aarflot i anledning Twistfestivalen satte opp David Greigs Gul Måne på Det Åpne Teater, spilte Ipek D. Mehlum rollen som Tause Leila. Hun har også vært instruktør for workshops innen teater, TV og yoga, og hun har ledet et teaterprosjekt i Uganda.
Trine Wiggen for tittelrollen i Valerie Solanas skal bli president i Amerika av Sara Stridsberg på Teatret på Torshov, Nationaltheatret. Trine Wiggen, født i 1968, gikk først på Ballettakademiet i Göteborg (1988-1989). Så tok hun teatervitenskap grunnfag før hun begynte på Statens teaterhøgskole i 1994. Hun har vært ansatt både på Den Nationale Scene og på Oslo Nye Teater, og i 1998 kom hun til Nationaltheatret. Der har hun blant mange andre roller tolket Fanny Wilton i Sebastian Hartmanns oppsetning av Jon Gabriel Borkman, og Barbro i Hamsuns Markens Grøde. Hun spilte tittelrollen i Jon Fosses gjendiktning av Racines Fedra på svenske Riksteatern. For sin tolkning av Una i Blackbird ble hun nominert til Heddaprisen, og mottok Morgenbladets alternative Gablerpris. Hun har også spilt i en rekke filmer – En folkefiende, Varg Veum – Bitre Blomster, Vinterkyss, Mannen som elsket Yngve.
Nina Ellen Ødegård for rollen som Kvinne 1 i Vi som er hundre av Jonas Hassen Khemiri, Rogaland Teater, Intimscenen Nina Ellen Ødegård er født i 1979, og hadde allerede en lang karriere bak seg i Barneteatret på Rogaland Teater da hun i 1999 kom inn på Statens Teaterhøgskole. Hun begynte på Rogaland Teater da hun var ferdig med skolen, høsten 2002. Hennes første oppgave på teatret var rollen som Chris i Seinsommardansen. Våren 2004 var hun først Jenny i den populære Stavangerkomedien Gudlabarnet te na mor, deretter Søsteren i teatrets uroppførelse av Jon Fosses Dei døde hundane. For sin tolkning av Josie i Måne for livets stebarn av Eugene ONeill mottok hun Heddaprisen i 2005. Senere har hun i Stavanger blant annet spilt Nicholas’ søster Kate i Nicholas Nickleby, Margarita i Mesteren og Margarita, tittelrollen i Frøken Julie og Ariel i Stormen. På Oslo Nye Teater har hun tolket rollene som Bess i Breaking the Waves, Nora i Et dukkehjem og datteren Eva i Ingmar Bergmans Høstsonaten. Hun har også medvirket i filmene Play og Alt for Egil.
BESTE MANNLIGE HOVEDROLLE
Anders Mordal for rollen som Thomas Stockman i En folkefiende av Henrik Ibsen, Trøndelag Teater, Hovedscenen Anders Mordal er født i 1963. Han er utdannet ved Statens Teaterhøgskole (1988-91), og startet sin karriere på Den Nationale Scene der han i 1996 spilte tittelrollen i Jeppe på Bjerget, (1996). I 1997 ble han fast ansatt på Nationaltheatret, der han har tolket en rekke ulike roller. Han har blant annet spilt Bartley i Martin McDonaghs Krøplingen, David i Cecilie Løveids Østerrike, politimester Brown i Tolvskillingsoperaen og Bakergutten i Dyrene i Hakkebakkeskogen. Han har medvirket i en rekke filmer, og startet faktisk sin filmkarriere femten år gammel i Vårnatt som bygget på en roman av Tarjei Vesaas. Han har også vært regissør for sommerrevyen Simon og Stig passerer revy (2008) og han har vært programleder i TV2.
Mattis Herman Nyquist for rollen som Ask Burlefot i Sangen om den røde rubin av Agnar Mykle, dramatisert av Morten Borgersen, Riksteatret Mattis Herman Nyquist er født i 1982. Han gikk på Romerike Folkehøgskole og på Westerdals Reklameskole før han i 2005 kom inn på skuespillerlinjen ved KHiO (tidl. Statens teaterhøgskole). Han var ferdig utdannet i 2008, og var først på Det Norske Teatret der han medvirket i Tyra Tønnesens oppsetning av Slottet høsten 2008. På Det norske Teatret spilte han også Mads i Sur grus av Erlend Sandem og Viktor i Eit lykkeleg sjølvmord. Hans første rolle på Nationaltheatret var i Plastilina av Vasilij Sigarev høsten 2009.
Svein Harry Schøttker Hauge for tittelrollen i John Gabriel Borkman av Henrik Ibsen, Rogaland Teater, Hovedscenen Svein Harry Schöttker Hauge er født i 1966. Han gikk ut av Statens Teaterhøgskole i 1992, og var ved Teater Ibsen før han i 1994 kom til Rogaland Teater. Der debuterte han som fogden i Ibsens Brand (1994). Han har spilt klassikere – blant annet har han vært Sakfører Krogstad i Et Dukkehjem (1995), han har hatt tittelrollen i både i Holbergs Erasmus Montanus (1997) og i Tsjekhovs Onkel Vanja (2001), og han har spilt Jean i Strindbergs Frøken Julie – men han har også tolket samtidsdramatikere som Harold Pinter (Bedrag) og Marius von Mayenburg (Øyelys) . Våren 2008 var han kunstnerisk leder, regissør og manusforfatter for Mysteriespillet Over alt under Pasjon08, og han hadde rollen som Skuggen i Jon Fosses Dessa auga, Rogaland Teaters storsatsing i anledning av at Stavanger i 2008 var europeisk kulturby. Han har også medvirket i en rekke filmer.
BESTE KVINNELIGE BIROLLE/BESTE KVINNELIGE MEDSPILLER
Marte Engebrigtsen for rollen som fru Bjørge i Hustyrannen av Christopher Nielsen, Amfiscenen, Nationaltheatret Marte Engebrigtsen er født i 1979. Hun var ferdig utdannet fra skuespillerlinjen ved KHiO i 2007, og høsten 2007 debuterte hun på Nationaltheatret som prinsene i Tower i Elfriede Jelineks Ulrike Maria Stuart. Samme høst spilte hun Sonja i Reisen til julestjernen. Våren 2008 var hun på Torshovteatret, der hun spilte Annie i Jokkes Verdiløse menn, og Colomba i Ben Jonsons Volpone. Høsten 2008 var hun både Stabbursmusa og Bakergutten i Dyrene i Hakkebakkeskogen. Våren 2009 var hun med i Hovedscenens Brødrene Karamasov, og om sommeren var hun Ofelia i Thesbiteatret/Teater Ibsens friluftsoppsetning av Hamlet.
Valborg Frøysnes for rollen som Mariedl i Presidentinnene av Werner Schwab, regi Frode Rasmussen, Teatret Vårt Valborg Frøysnes er født i 1977. Hun har sin skuespillerutdannelse fra Rose Bruford College of Speech and Drama i England. Etter utdannelsen har hun både arbeidet som skuespiller og dramalærer i London. I Norge har hun vært ansatt på Teatret Vårt. Hun er en allsidig skuespiller som har tolket en rekke svært ulike roller. Fra Bjørnar Teigens ungdomsstykke Ansiktet på Mars til Bjørnsons Sigurd Slembe og Over Ævne II, begge i regi av tyske Uwe Cramer. Hun var med i Vinterdvale av Helen Veerburg som fikk Heddaprisen for beste barne- og ungdomsforestilling i 2008. Videre har Valborg Frøysnes spilt i Det regner aske av Bjørnar Teigen, urpremiere i 2009, og i år har hun medvirket i teatrets barneforestilling Taremareby.
Marianne Krogh for rollen som Barbara i Familien av Tracy Letts, regi Svein Sturla Hungnes, Det Norske Teatret Hovedscenen Marianne Krogh er født i 1956. Hun var elev ved Det Norske Teatret fra 1975 til 1978, Allerede i 1977 ble hun tilsatt på teatret, og hun var der helt til 1983. Fra 1983 til 1987 var hun ansatt i Fjernsynsteatret, og da hun sluttet der, var hun i to år medlem av frigruppen Lilith. I 1988 vendte hun tilbake til Det Norske Teatret, og der har hun vært siden. Blant de mange rollene hun har spilt kan nevnes Fru Berg i Kranes konditori (1978), Katja i Turgenevs Ein månad på landet (1983), Anna i Personkrins 3:1 av Lars Norén (1999), Helene i Historier frå Wienerskogen og Lilly i Bikubesong. Hun fikk Amandaprisen i 1987 for sin innsats i Fjernsynsteatrets Fri i regi av Carl Jørgen Kiønig.
BESTE MANNLIGE BIROLLE/BESTE MANNLIGE MEDSPILLER
Nicolai Cleve Broch for rollen som Posa i Don Carlos av Schiller, regi Runar Hodne Nicolai Cleve Broch er født i 1975. Han gikk på Statens Teaterhøgskole fra 1996 til 1999, og begynte sin karriere på Oslo Nye Teater. Deretter gikk han over til Det Norske Teatret der han blant annet spilte Konstantin i Tsjekhovs Måken (2003), tittelrollen i Frank av Maria Tryti Vennerød og Hippolytos i Fedras kjærleik av Sara Kane, begge i 2005. Høsten 2005 begynte han på Nationaltheatret, der han blant annet var Tommy i Pippi Langstrømpe (2005), Brudgommen i Garcia Lorcas Blodbryllup,(2006) Instruktøren i Pirandellos Seks personer søker en forfatter (2007) og Dikteren i Et drømspill av August Strindberg på Torshovteatret. Dagbladet kåret ham til Årets Teatertalent i 2001, og han har også medvirket i flere filmer, blant andre Buddy (2003) og Uno (2004).
Ola G. Furuseth for rollen som Vaktmannen i Antigone av Sofokles, regi Victoria Meirik, Trøndelag Teater, Gamle Scene Ola G. Furuseth er født i 1975. Han gikk på Romerike Folkehøgskole, og tok deretter mellomfag i teatervitenskap før han i 1999 begynte på Arts Educational Schools i London. Der var han ferdig i 2002, og samme år debuterte han som Theo Sarapo i Piaf av Pam Gems på Trøndelag Teater, Der har han siden blant annet spilt i Terrorisme av brødrene Presnjakov og 24 mislykte nordmenn av Jesper Halle. Han medvirket i musikalversjonen av Falkbergets An-Magritt, og var Cliff Bradshaw i Cabaret. I 2007 gjestet han Teatret Vårt i tittelrollen i Ambjørnsens Elling i nærkontakt, en rolle han for øvrig ble nominert til Heddaprisen for. På Trøndelag Teater har han siden tolket Mannen i Jo Strømgrens En gorilla søker hjem, Jørgen Tesman i Hedda Gabler og Hjalmar Ekdal i Vildanden. Hans siste rolle på Trøndelag Teater var som Ola i Jo Strømgrens Psevdonymet våren 2010.
Christian Skolmen for rollene som Bjørge i Hustyrannen av Christopher Nielsen, regi Anders T. Andersen, og Richard Løvehjerte i Ørkenstormer av Thorvald Steen og Tariq Ali, regi Stein Winge, Litteraturhuset Christian Skolmen, født i 1970, gikk ut fra Statens Teaterhøgskole i 1995. Han debuterte samme året i Faderen av Strindberg ved Nationaltheatret, og har vært ansatt der siden. I 1997 var han på Torshovteatret der han blant annet spilte Jan Guillous monolog Ondskapen. Til hans viktigste oppgaver på Nationaltheatret hører Håkon Håkonsson i Kongsemnerne (1996). I 1997, Porthos i Tre musketerer (2001), Orsino i Hva dere vil (Helligtrekongersaften) (2002), Jonatan i Brødrene Løvehjerte (2002) og Dionysos i Bakkantinnene (2004). I 2000 gjestet han Trøndelag Teater der han spilte tittelrollen i Catrine Telles oppsetning av Peer Gynt. Han har også spilt Bernard i Boeing Boeing i regi av Per Olaf Sørensen og vært med på Kruttrånets oppsetninger. Han har dessuten medvirket i en rekke filmer som Buddy, Monstertorsdag og Ulvenatten, og i TV-seriene Sejer og Kodenavn Hunter.
BESTE REGI
Victoria Meirik for regien av Antigone av Sofokles, Trøndelag Teater, Gamle Scene Regissør Victoria Meirik er født i Norge, men hun har vært bosatt i Kuwait, Portugal, Frankrike og Nederland. Hun har studert drama ved Skrivekunstakademiet i Hordaland, teatervitenskap ved UiO og er utdannet instruktør fra regilinjen ved Amsterdam Kunsthøgskole. Etter endt utdannelse arbeidet hun som regissør i Nederland både satte opp klassikere som Tsjekhov, Sofokles, Brecht og Ibsen, og samtidsdramatikere som Jon Fosse, Marius von Mayenburg og Sarah Kane. I 2004 regisserte hun sitt eget skuespill To the dogs i Amsterdam. I Norge debuterte hun med en sterk tolkning av Tsjekhovs Ivanov på Hålogaland Teater våren 2004. Siden har hun blant annet satt opp Shakespeares Richard III, Krig av Lars Norén og Tsjekhovs Onkel Vanja på Rogaland Teater. I 2006 var hun Heddanominert for regien av Blackbird på Nationaltheatret. Der er hun nå ansatt som regissør, og våren 2010 satte hun opp Shakespeares Romeo og Julie.
Kjetil Bang-Hansen for regien av John Gabriel Borkman av Henrik Ibsen, Rogaland Teater, Hovedscenen Kjetil Bang-Hansen er født i 1940. Han debuterte som filmskuespiller i 1959 i Ugler i mosen, og i Fjernsynsteatret som Lars i Frisøndag av Leck Fisher. I 1962 og1963 var han ansatt som skuespiller og danser på Edderkoppen, og fra 1963 til 1966 på Oslo Nye Teater. Han debuterte som instruktør på Trøndelag Teater med To på vippen, og har siden hatt regioppgaver på de fleste av landets teatre, og i USA, Frankrike. Danmark og Polen. Han var rektor ved Statens Teaterhøgskole fra 1973 til 1976, og han har vært teatersjef ved Rogaland Teater (1976-1982), Den Nationale Scene i Bergen (1982-1986), Nationaltheatret (1986-1988) og Oslo Nye Teater (1996-2001). Han mottok Fritt Ordprisen i 1983, Kritikerprisen i 2000, og ble ridder av St. Olavs orden i 2002. Han har hatt ansvaret for så mange glimrende men så ulike oppsetninger at det rett og slett ikke er mulig bare å nevne noen av dem!
Sigrid Strøm Reibo for regien av Vente på Godot av Samuel Beckett, Hålogaland Teater, Scene Sigrid Strøm Reibo er født i Tromsø i 1982. Sigrid startet sin regiutdannelse i Litauen, der hun tok grunnfag i sceneinstruksjon ved The International Amateur Directors Course ved Universitetet i Klaipeda. Hun tok deretter bachelorgrad i skuespill ved GITIS Scandinavia i Århus. I 2006 begynte hun på mastergraden sin i sceneinstruksjon ved GITIS Moskva. I løpet av oppholdet i Russland har Sigrid hatt regi på flere prosjekter, i tillegg til å medvirke som skuespiller i andre oppsetninger. I 2009 hadde hun regi på forestillingen The Cat That Walked By Himself (Kipling), som av kritikere ble omtalt som fjorårets beste familieforestilling i Moskva. Vente på Godot ved Hålogaland Teater er Sigrid Strøm Reibos regidebut i Norge.
ÅRETS FORESTILLING
En folkefiende av Henrik Ibsen, regi Carl Jørgen Kiønig, Trøndelag Teater, Hovedscenen «(En folkefiende) fremstår i Carl Jørgen Kiønigs skarphugde regi som en moderne fabel. Uhyggelig aktuell, skremmende treffsikker, godt fortalt – en forestilling som har alt». Yngve Kvistad, VG «Ibsen svinger på Trøndelag Teater. En folkefiende framstår som en perle». Lars Erik Skjærseth, NRK
Fanny og Alexander av Ingmar Bergman, regi Kjetil Bang-Hansen, Nationaltheatret, Hovedscenen «Teaterns poesi och starka förmåga att trollbinda är också en vacker kvalitet i uppsättningen». Margareta Sörenson , Expressen «Fanny og Alexander er blitt en stor teaterfortelling … En seier for teatret». Andreas Wiese, Dagbladet
Vildanden – Del 2 Director’s cut, regi, scenografi og kostymer: Vegard Vinge og Ida Müller, Black Box Teater «Én setning fra Ibsens tekst kan vare en hel time i Vinge/Müller-universet. Lagene med tegn er så mange, og man får tid til å følge dem helt ut. Det er kun et fåtall som tar Ibsen så på alvor». Anette Pettersen, Dagsavisen «Det er som om heile det ibsenske konfliktmaterialet har gjenoppstått, ikkje berre som samtidstragedie, men som bilde på den evige gjenkomsten av generasjons- og livssynskonfliktar mellom menneske», Elin Høyland, Morgenbladet
Vi som er hundre av av Jonas Hassen Kehmir, regi Nina Wester, Rogaland Teater «Et berusende stykke». Terningkast 6 i Rogalands Avis «Noen av scenene er ubetalelige». Kjetil Vold, Stavanger Aftenblad
Ørkenstormer av Thorvald Steen og Tariq Ali, regi Stein Winge, Litteraturhuset “Ali og Steen har begått et lite mesterstykke av et drama … En ting er de rent litterære kvaliteter som Ørkenstormer innehar. Her er grunnleggende eksistensialistiske betraktninger for vår tid, storsinnet humor, litterære perler og et dramaturgisk grep som skaper driv». Dag Herbjørnsrud, Ny Tid «Skuespillet kaster lys over historien bak en konflikt som fortsatt ingen ser noen snarlig løsning på. Det er både et historisk dokument og en sterk dagsaktuell meningsytring – et viktig bidrag mot historieløsheten». Tone Bratteli, Bistandsaktuelt
BESTE BARN- OG UNGDOMSFORESTILLING
Før det ringer av Liv Heløe, regi Cecilie Mosli, Brageteatret «Historien i Før det ringer er enkel, men den er fortalt med en dybde og et alvor som gjør at det griper». Per Christian Selmer-Anderssen Drammens Tidende «Skuespillet var kjempe bra. Alle var flinke til å leve seg inn i rollene de hadde. Det var et morsomt stykke». Anonym tilskuer, Brageteatrets blog
Kurt koker hodet av Erlend Loe, regi Anne-Marit Sæther, Oslo Nye Teater «Kurt koker hodet er smart barneteater, som handler om fremmedfrykt og hvordan vi møter mennesker som er annerledes enn oss selv. I tillegg er det morsomt.» Karen Frøsland Nystøyl, NRK «… kvalitet i alle ledd – stort overskudd». Dagbladet
Pinocchio av Klaus Hagerup etter Carlo Collodi, regi Mira Zuckermann, Teater Manu «Med en forestilling som denne, som knapt står tilbake for noe, viskes skillet mellom døveteater og «vanlig» teater nesten ut. Saktens merker vi tegnspråket (….) Men når alt fungerer så godt som her, oppleves ikke disse «ekstraordinære» elementene som forstyrrende» Jan Landro i Bergens Tidende «Teater Manu hadde premiere på Pinocchio i Oslo 29. oktober. Det ble en stor suksess. Det er en forestilling vi anbefaler til alle barn mellom 3 og 100 år». Helge Herland, Norges Døveforbund
BESTE VISUELL DESIGN
Géraldine Allier for scenografien til Kjærleiken overraskar igjen, av Pierre de Marivaux, regi Jacques Lassalle, Det Norske Teatret, Scene 2 Géraldine Allier er utdannet ved l’Ecole Nationale supérieure des arts appliqués et des métiers d’art i Paris, og begynte sin karriere som illustratør i forlagsverdenen og i reklamebransjen. Hennes lidenskap for scenekunsten startet da hun møtte den kjente scenografen Louis Bérut, som døde i 1994. I noen år samarbeidet hun med ham, men så begynte hun å skape sin egen scenografi og kostymer. Hun gjorde seg blant annet bemerket for scenografi og kostymer til regissør Marc Liebens Cassandre, Déjanire og Jocaste på Théâtre de la Monnaie i Bruxelles. Hun har også laget scenografi og kostymer til Shakespeares Stormen i regi av Daniel Mesguich, og hun har også tidligere samarbeidet med Jacques Lassalle.
Kari Gravklev for scenografien til Don Carlos av Schiller, regi Runar Hodne, Det Norske Teatret, Hovedscenen Kari Gravklev begynte sin karriere på Hålogaland Teater der hun var fast ansatt fra 1973 til 1979. Hun hadde ikke vært lenge i Tromsø før hun ble etterspurt av andre teaterinstruktører, og i dag er hun en av våre mest kjente, anerkjente og brukte scenografer. Hun har hatt oppdrag ved omtrent alle norske institusjonsteatre, men også for en frigruppe som Grusomhetens Teater, og for film og fjernsyn. For ikke å snakke om åpningsseremonien under OL på Lillehammer. I 2003 fikk hun Heddaprisen i klassen Beste scenografi/lysdesign/kostymedesign for scenografien til Seieseiarens song på Det Norske Teatret, og i årene som fulgte har hun vært nominert både for scenografi og kostymer til Tvillingar (Det Norske Teatret, Prøvesalen) og til Eg er vinden av Jon Fosse (Nationaltheatret 2008)
Milja Salovaara for scenografien til En folkefiende av Henrik Ibsen, regi Carl Jørgen Kiønig, Trøndelag Teater Hovedscenen Milja Salovaara er finsk, men hun har sin scenografiutdannelse fra Accademia di Belli Arti i Venezia, og hun har vært ansvarlig for scenografi og/eller kostymer på rundt 80 oppsetninger i Finland, Sverige og Norge, blant annet for Barabbas av Pär Lagerqvist på det finske Sirius Teatern, Finland, (1995), For lukkede dører av J.-P. Sartre på Svenska Teatern i Finland, også i 1995, for Mor og barn av Jon Fosse på Svenska Teatern i 2001, og for Et dukkehjem på Tampereen Teatteri i 2002. For bare å nevne noen. Hun hadde ansvaret for scenografien til Oleanna av David Mamet på Teatret Vårt i 2001, og for Richard III av Shakespeare samme sted i 2001, og fremdeles i Molde, men denne gangen i et samarbeid mellom Teatret Vårt og Det Norske Teatret, for Is-slottet i 2004. Hun har hatt ansvaret for kostymer og scenografi på Rogaland Teater, Trøndelag Teater og Riksteatret. Hun er en av Norges mest brukte scenografer, hun har hatt flere oppgaver for film og fjernsyn, og fotografert mye for teater.
SÆRLIG KUNSTNERISK INNSATS
Boya Bøckman for scenebildet til De Utvalgtes Drømmen, Black Box Teater Videokunstneren Boya Bøckman er medlem av frigruppen De Utvalgte, en fri scenisk gruppe stiftet i 1993. På sin hjemmeside skriver gruppen at «den arbeider med samtidsteater, og tar i bruk egenproduserte virkemidler som video, dokumentarisk materiale, tekst og musikk. De Utvalgte søker etter nye utrykk, men også nytt innhold til scenekunsten». Enten Boya Bøckman legger hovedvekten på fotografiet som i Jon Fosses Skuggar, eller på videoprojeksjonene, – som i Bang Bang Club, Jimmy Young eller Drømmen – ikke bare utdyper han de sceniske situasjonene, men gir dem brått et nytt og utfordrende innhold, og en spesiell poetisk dimensjon. Han arbeider ikke bare for De Utvalgte, men også for en gruppe som Fabula Rasa. Han hadde også ansvaret for videoene på Nationaltheatrets Ulrike Maria Stuart av Elfriede Jelinek i 2007.
Kjersti Fjeldstad for sin innsats som stemmeskuespiller i Pinocchio av Klaus Hagerup, fritt etter Carlo Collodi, Teater Manu Kjersti Fjeldstad er født i 1952, og har sin utdannelse fra Hochschüle für Musik & Darstellende Kunst, Salzburg Østerrike, (1971-75). Hun har vært aktiv som skuespiller siden 1975 og har mange års erfaring, både fra frie grupper, og som soloartist innen revy og komedie. Hun har også medvirket i TV og i film. Siden 2001 har hun vært stemmeskuespiller på de fleste av Teater Manus produksjoner, og hun er det imponerende bindeleddet som gjør at Teater Manus produksjoner fungerer like godt for alle publikummere. «Kjersti Fjeldstad … sitter fremme på scenen og (gir) på imponerende vis stemme til samtlige karakterer», skrev Jan Landro i Bergens Tidende om Pinocchio. Om hennes innsats i Nattgjester skrev Ingegärd Waaranperä i Dagens Nyheter: «Eftersom jag själv kan höra blir jag också vederbörligen imponerad av Kjersti Fjeldstad… . Hon, ensemblens enda talande, tolkar inte bara alla teckenspråksrepliker, hon skapar också alla skådespelarnas röster och ger dem underfundiga, tydliga särdrag.»
Ida Müller og Vegard Vinge for sin tolkning av Vildanden – Del 2 Directors Cut fritt etter Henrik Ibsen, Black Box Teater Ida Müller har diplomeksamen i scenografi fra Berlin. Hun har vist egne arbeider i Oslo og Berlin, samt jobbet som assistent ved teater- og operascener i Wiesbaden, Dresden, Los Angeles, Warszava, Berlin, Oslo og Hamburg. Vegard Vinge har også arbeidet med opera som regiassistent, både i Norge og i Tyskland. Deres første Ibsentolkning var Et dukkehjem (2006), og de fortsatte året etter med sin versjon av Gjengangere. Vildanden hadde urpremiere under Festspillene i Bergen i fjor. Den ble øyeblikkelig sesongens teaterbegivenhet, og det er den fremdeles ett år senere. Deres personlige og meget innovative tolkning og teaterspråk engasjerer, de både begeistrer og irriterer, men de later ingen publikummer likegyldig. Vinge/Müllers Vildanden har også vakt internasjonal oppsikt – og det er det ikke vanlig at norske oppsetninger gjør!
Ulrike Quade for dukkeføring og dukkedesign i The Writer, et samarbeid mellom Ulrike Quade, Nordland Figurteater og Jo Strømgren Kompani Ulrike Quade har sin mastergrad fra Utrecht School of the Arts, og er en Nederlands fremste visuelle scenekunstnere. Hun har skapt sitt eget uttrykk ved å sammenføre dukkespill, dans, fysisk teater og scenografi. Hun begynte med å samarbeide med Duda Paiva, men skapte sitt første eget prosjekt Me too – a sideshow (om siamesiske tvillinger) i 2006. I 2007 ble hun invitert av Massachusetts Museum of Contemporary Arts til å lage en første versjon av The Wall som ble vist både på Figurentheater Festival in Germany og på Biennale Internationale des Arts de la Marionnette i Paris i 2009. I fjor samarbeidet hun med Jo Strømgren Kompani og Figurteatret i Nordland om The Writer, en fantasi over Knut Hamsun. Forestillingen vant publikumsprisen på BITEF-festivalen i Beograd i fjor, og Ulrike Quades dukkeføring hadde iallfall ingen i Norge opplevd maken til tidligere.
Sogn og Fjordane Teater for satsing på ny, norsk dramatikk med regionalt perspektiv Allerede før Mette Brantzeg i 2000 ble teatersjef for Sogn og Fjordane Teater hadde hun regien der på en nynorsk urpremiere med lokalt tilsnitt, Det kom ein engel (1998) der Vidar Sandem tok utgangspunkt i Jølster-maleren Nikolai Astrup. I de fire årene hun satt som teatersjef la hun vekt på å få fram ny nynorsk dramatikk med tilknytning til regionen. Hennes etterfølger, Terje Lyngstad, har med hell ført Mette Brantzegs tanke videre. Det eksisterer neppe noe annet teater i Norge som så bevisst har satset, ikke bare på ny, nynorsk dramatikk, men på dramatikk med regionalt perspektiv. En kort oversikt over teatrets urpremierer i tiden 2003 -2010 snakker sitt tydelige språk: Maria Tryti Vennerød: Ta meg på vengene, O. J. Grønskag: Filantropikana, Hopland: Svik, Grønskag/Vennerød/Brantzeg: Båt 1, Rune Belsvik: Gummelum, Tryti Vennerød: Meir, Grønskag: Siste dagar sett Kj. Indregard: Tylefakte ,Losnegård: Maksvær med vinskvett, Losnegård: Bill Bryant’s Café , Ragnar Hovland: Storm frå nordvest, Roger Hilleren: Heilt på tuppa, Aslak Moe et al.:Saman skal vi leve, Maria Tryti Vennerød: Gokk, Edvard Hoem: Mikael Hetles siste ord, Maria Lundberg: To skilte menn, Stig Amdam: Simons historie, Hans Sand:, Hyttekoz, Karen Røise Kielland: Burn baby burn, Marit Tusvik: Ishuset, Brandtzeg/Tveit: Matias Orheim. (Norsk Teater-og Orkesterforening)
Ingressfoto: Caroline Roka