S C E N E K U N S T
Kritikk Debatt Intervju Nyheter Kalender Musikk Dans Teater Opera Kunst Politikk
Hege Knarvik Sande – 17. oktober 2021

Det frie feltet trenger handling

Hege Knarvik Sande. Foto: Kristoffer Eliassen.


Publisert
17. oktober 2021
Sist endret
26. mai 2023
Tekst av

Debatt Politikk

Del artikkel
https://scenekunst.no/sak/det-frie-feltet-trenger-handling
Facebook

Direktør i Danse- og teatersentrum, Hege Knarvik Sande, etterlyser politisk handling for det frie scenekunstfeltet.

Det siste statsbudsjettet fra Solberg-regjeringen klarer ikke å løse den største utfordringen for det frie scenekunstfeltet: en langsiktig driftsstøtteordning for de etablerte kompaniene. Driftsstøtteordningen, som ble varslet i Strategi for scenekunst 2021-2025, ble ikke nevnt med et ord. Heller ikke utfordringene som mange kompanier står i.

Flertallet på Stortinget bad regjeringen i 2017 om å sørge for forutsigbarhet for etablerte kompanier, men fordi den avtroppende regjeringen har beveget seg i sneglefart for å løse situasjonen, står nå stadig flere anerkjente scenekunstkompanier uten driftsstøtte.

Vi kan nevne: det prisbelønte kompaniet Verk Produksjoner som nylig hadde premiere på Black Box med strålende anmeldelser. Pioneren Ina Christel Johannessen i kompaniet Zero Visibility Corp som har begeistret publikum på verdensbasis i mange år og som ufrivillig spiller sin avslutningsforestilling på Dansens Hus i Oslo i desember. På Nesodden står Naustet – et produksjons- og øvingslokale for scenekunst og musikk som De Utvalgte er klare for å åpne dørene til.

Felles for disse og flere kompanier som Ingun Bjørnsgaard Prosjekt, Winter Guests, Goksøyr & Martens, er at de over tid har mottatt støtte fra de langsiktige driftsstøtteordningene til Kulturrådet, som nå ikke er videreført. Det tar årevis å etablere seg på det nivået disse kompaniene har oppnådd nasjonalt og internasjonalt. Resultatet av statens satsing på dem gjennom mange år blir verdiløs når det ikke finnes ordninger for drift.

Først nå, i strategien for scenekunst som ble lansert i september, har vi fått en mulig løsning: et signal om en søkbar driftsstøtteordning. Men ordningen er ikke tenkt finansiert før 2023, og at den ikke nevnes med et ord i statsbudsjettet er urovekkende. Det legger hele problemløsningen i hendene på den nye regjeringen.

Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet bad regjeringen om å etablere en forutsigbar driftsstøtteordning for de etablerte scenekunstkompaniene seinest våren 2021. Dette skjedde aldri. Nå må Ap og Sp være like utålmodige i posisjon som i opposisjon, og få på plass en driftsstøtteordning i statsbudsjettet i 2022.

Skal scenekompaniene overleve, utnytte inntektsmulighetene sine og lykkes både nasjonalt og internasjonalt, er økonomisk forutsigbarhet avgjørende.

Det lover godt at Ap og Sp i Hurdalsplattformen skal satse på det frie feltet. Det frie scenekunstfeltet er scenekunstfeltets innovasjonskraft.

Det er behov for en driftsstøtteordning for hele feltet. En slik ordning må romme et mangfold av kompanier og må bygges ut i årene framover. Men for noen er situasjonen akutt. Får vi ikke på plass en handlekraftig politikk på vegne av norsk scenekunst nå, vil en direkte konsekvens være at mange av de etablere scenekunstkompaniene forsvinner fra norsk kulturliv.

Innlegget ble først publisert i Klassekampen fredag 15. oktober, og vi publiserer med tillatelse.


S C E N E K U N S T
Utgiver

Scenekunst.no A/S Scenekunst.no er en redaksjonelt uavhengig nettavis for profesjonell scenekunst og tilhørende kulturpolitikk. Vi følger Norsk redaktørforenings redaktørplakat.

Scenekunst.no er medlem av Norsk Tidsskriftforening. Scenekunst.no er støttet av Norsk kulturfond. Fra 2016 er tidsskriftet organisert som et almennyttig aksjeselskap med NTO, PAHN, NSF og NoDA som eiere og bidragsytere. Fagforbundet Teater og Scene gir også årlig støtte.

Redaksjonen
Annonser

Vil du annonsere på scenekunst.no?

Kunnskapsmedia AS Sture Bjørseth +47 954 36 031 annonser@scenekunst.no